שאלה:
שלום כבוד הרבנים חשבתי לחדש שאם אדם יודע את כל מה שנאמר בילקוט יוסף קיצור שולחן ערוך חלק א וחלק ב יהיה מותר לו ללמוד קבלה (על פי מה שהגמרא אומרת שמיום שנחרב בית המקדש אין להקב"ה אלא ארבע אמות של הלכה)מה אתם אומרים מסכימים איתי או לא?
תשובה:
ודאי שזה לא נכון ומשתי סיבות:
א. החומר הזה שציינת הוא טיפה מן הים… קיצור של הקיצור אותו מחוייב כל יהודי לדעת כדי שלא להכשל וגם זה לא מספיק.. כלומר, זה המינימום שנדרש מעם הארץ…
ב. הרי הובא בספרים שלא ילמד קבלה אלא מי שמילא כרסו בש"ס ופוסקים, אז מהיכן לקחת כזה קיצור דרך…
לעצם הענין יש נקודה שמאוד חשוב לדעת! כיון שלימוד קבלה עוסק במופשט, ויש אזהרה גדולה שלא להגיע להגשמה בעניני העולמות העליונים אפילו במחשבה, לכן לא ילמד אדם אלא אם הורגל הרבה מאוד בלימוד מופשט בגמרא בעיון בלמדנות מעמיקה, רק כך יוכל להנצל מעוון זה.
מה ההגדרה של
"מילא כרסו בש"ס ופוסקים"?
האם צריך לדעת את כל הש"ס והפוסקים
זה לא נראה!
אחרת, אף אחד כמעט לא יוכל ללמוד קבלה…
שמעתי פעם הגדרה יפה מאחד מגדולי המקובלים, הרי ישאל השואל מה ההיגיון בתנאי זה? מה הקשר בין ידיעת כל מסכתות הש"ס ללימוד הקבלה? וכי יש תנאי בלימוד שיהיה דירוג כזה? מי שאינו יודע טוב נזיקין אסור לו לעסוק בטהרות?
והתשובה: הסכנה הגדולה בלימוד קבלה, הוא שלא יבוא אדם לידי הגשמה, לידי הבנה שטחית שגורמת לסילוף של כל עיקרי האמונה, החשיבה המופשטת הרחבה הבהירה היא קריטית בלימוד הקבלה. רק מי שלמד שנים רבות גמרא ופוסקים בעיון רב, עם סברות דקות מופשטות ומעמיקות, הראש שלו בנוי לחשיבה מסוג זה הנצרך ללימוד קבלה. כך שהנושא הוא ראשית יראת שמים וטהרת בגוף והלב, ושנית חשיבה מופשטת ישיבתית מעמיקה. אני מכיר רב חשוב שאינו מקבל לשיעורי הקבלה שלו אדם שלא למד בישיבות ובכוללים שנים רבות, גם אם הוא כבר שנים בתשובה ולמד גמרות רבות. לדעתו, מי שלא הורגל מילדותו בחשיב מופשטת כזו עשוי להכשל. אינני נכנס לעצם דבריו, רק להסביר את הרעיון הרצוי.
ישכ"ג לרב
דברים מוגדרים מאד
רק רציתי להוסיף שבהכרח צריכים לומר כן, כי היום ישנם הרבה מקובלים באמת, יראי ה' וצדיקים, ורובם ככולם בודאי לא יודעים את כל הש"ס והפוסקים…
השאר תגובה