לתרומות לחץ כאן

וגם צידה לא עשו להם

שאלה:

מה הפירוש "וגם צידה לא עשו להם"? עד כי כך שהנביא משבח אותם על כך "זכרתי לך חסד נעורייך" וברש"י (מחז"ל) " יציאתם למדבר , ואין צדה לדרך , כי האמינו בי" ואיך זה מסתדר עם "ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים" וכן "משארותם צרורות בשמלותם" אז כן היה להם לחם! ואדרבא – ברגע שזה נגמר מיד התחילו התלונות!

תשובה:

שלום וברכה

 

הכוונה שלא עשו צידה כדבעי.. קצת לחם וללכת למדבר זה לא צידה מספקת.. ואדרבה מבואר שמיד בבוקר יצאו ממצרים, ועל זה נאמר וגם צידה לא עשו להם, היינו שלא התעכבו כיאות להכין מזון רב כדרך היוצא לדרך. שהרי הוא זקוק להרבה מזון מפני שבמדבר אין כלל אוכל ושתיה, ולשם כך יש לאגור מזון רב ולהכינו באופן שיספיק לדרך ארוכה, ולא ידעו בני ישראל כמה תארך הדרך, ובאמת ארכה ארבעים שנה, ואם כן מדרך הטבע היה שיתעכבו במצרים לארגן מזון רב וצידה לדרך כה ארוכה במדבר. וזה הביאור גם צידה לא עשו להם, ועל זה נאמר זכרתי לך חסד נעורייך שהלכו אחר ה' בתמימות במדבר ולא חקרו ודאגו מה יאכלו.

ומה שאכן היו תלונות אינו ענין לכאן, בשעת היציאה היו באמונה תמימה ובהתרוממות הרוח, ולאחר מכן גבר היצר על חלק מהעם והתלוננו.. וגם שם חלק מן התלונות היו שזכרו את הדגה שאכלו במצרים והיינו שהתגעגעו דווקא למזון במצרים, ולא היה התלונה על חיסרון המזון בדרך. [שהרי באמת לא חסרו במזון שה' שלח להם מן מן השמים].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל