לתרומות לחץ כאן

כיסוי ראש לאישה – פאה נכרית

שאלה:

שלום וברכה , רתי לשאול שאלה בנושא "כיסוי ראש של אישה" מאחר ואני שומע כל מיני דעות ומנהגים בדבר, ושאלתי היא כך – האם מותר לאישה להשים פאה נוכרית ( העשויה משיער אמיתי ) ככיסוי ראש ?חשוב לי לציין כי מדובר באישה שיש לה צורך גדול בדבר ולכן רציתי לברר האם יש לה על מי לסמוך?

תשובה:

שלום וברכה

גילוי נאות: אשתי הולכת עם פאה נכרית ככיסוי ראש, והיא ב"ה מחנכת בישראל ורבנית של ממש… בודאי שיש על מה לסמוך, רוב נשות האברכים בני התורה לפחות בקהילות אשכנז אבל לאו דוקא, הולכות עם פאה נכרית. כמובן יש בזה שיטות וגישות לכאן ולכאן, לעומת גדולי אשכנז ורבים מהספרדים שהתירו, יש מגדולי הספרדים ובזמנינו הגר"ע יוסף שאסרו, אבל בהחלט יש על מה לסמוך. ראוי לרכוש פאה שיודעים את מקור השיער שאינו בא מבתי עבודה זרה.

מקורות:

ראה עוד כאן.

הצטרף לדיון

15 תגובות

  1. לעומת גדולי אשכנז ורבים מהספרדים שהתירו

    כדאי להיות ישר ואמיתי.
    עד וכולל המשנה ברורה כל האשכנזים שהתירו פאה נכרית התירו אותה בתוך הבית ובחצר אבל לא ברשות הרבים. ראה גדר עולם להחפץ חיים. צמח צדק בעל התניא הגאון מוילנא התיר מתחת לסבכא הבאר שבא החתם סופר נתן אדלר וכו. וכו.
    הרב אלישיב והרב קנייבסקי שניהם אומרים שרק היו מעט פוסקים שהתירו וגם אלה לא התירו את הפאות של ימינו. היתי אצל הרב קנייבסקי עם פאה סינטתית קצרה לפי התקנונים שעלתה 150 שקל והוא אמר כזה פאה אסורה.
    החפץ חיים כותב בגדר עולם שאשה מתקשטת בבית עם מטפחת צבעונית או פאה נכרית לבעלה.
    תהיו כנים עם עצמכם.

  2. אינני נכנס כרגע לדון במקורות, זה יש לראות בקישור שצירפתי מתשובות רבות מדברי המתירים, רק אני חוזר שוב על מה שכבר כתבתי פעמים רבות, לדעת המשנה ברורה במקום שציינת אסור גם ללכת עם מטפחת! חובה לדעת זאת! הוא טוען שאשה שיוצאת לחוץ עם מטפחת ללא רדיד מעליה עוברת על דת יהודית. וההסבר לכך, הוא שדת יהודית [בשונה מעצם חובת הכיסוי ראש שהוא דבר מוחלט שאינו משתנה] הוא דבר התלוי במנהג נשות היראים, ולכן במציאות אותה הכיר החפץ חיים שנשים הלכו עם רדיד היה אסור ללכת עם מטפחת בלבד, אבל היום שנשים של ת"ח הולכות עם מטפחת, אין בכך איסור, וכך גם לגבי פאה, פאה מקובלת שנהוגה ואינה בולטת וכדומה, אין בה בעיה של דת יהודית, גם אם נניח שבאותו שלב בו השתנה המנהג היה איסור לשנותו… אינני יודע להבין את סיפורך לגבי הגר"ח קנייבסקי, משום שאינו תואם לדעתי הלכה פשוטה וידועה זו שהזכרתי.

  3. לאיש ששואל, לפני שאתה מחליט, כדאי לך מאוד לקרוא קודם את הספר "הישכם אוהבים"
    ניתן להשיג בטל':
    02-6222781 / 058-3277123 / 053-3111539 / 053-3199434
    (מחיר 10 ש"ח בלבד לזיכוי הרבים)
    וישנו גם קו מידע:
    03-3077353

  4. למה שרבני בית ההוראה הגיבו על אריה:
    מה שפסק המשנ"ב שפאה מותרת רק בבית או בחצר, וברשות הרבים חובה מדאורייתא מטפחת וחובה מדת יהודית רדיד מעל המטפחת, לא השתנתה ההלכה ולא תשתנה לעולם! כך פסק מרן השו"ע וזאת התורה לא תהא מוחלפת!
    וזה שבדורנו בעווה"ר ירדנו פלאים לדיוטה תחתונה – על זה כתוב שלא תהיה אחרי רבים לרעות ועל זה כתוב שבדור עקבתא דמשיחא "ותהי האמת נעדרת".
    וידוע שכשם שבגאולה ראשונה 80% מעם ישראל מתו במכת חושך, גם בגאולה אחרונה, מעטים יזכו להגאו"ש ורק אלה שהלכו עם האמת ולא כמו עדר אחרי הרוב התועה והטועה (והמתעה).

  5. בגילוי הנאות שלך (יישר כח על זה) גילית דעתך שאין אתה רשאי לפסוק להיתר מכיוון שכך הולכת אשתך, מכיוון מי שנגוע בדבר אינו רשאי לפסוק בדבר זה.
    [ואני איני נגוע מכיוון שאני רק מקיים הלכות שו"ע בין אם זה קל או קשה לי, נעים או לא נעים לי]

  6. ניכר שהמגיב מביע דעה שהוא רואה אותה כרעיונית או מוסרית אבל היא מגובה כלל מבחינת הלכה, שכן דת יהודית לכתחילה נקבעת לפי מנהג בנות ישראל הצנועות שבכל מקום ובכל דור כמבואר במשנה ברורה בסי' עה, ובעיני לכתוב נחרץ כל כך שרוב נשות האברכים היום לא תגאלנה חלילה בגאולה העתידה, מתוך אי ידיעה בסיסית של ההלכה, זה חמור מאוד, אני תמיד מחבב יהודים שמלמדים זכות על עם ישראל [כמובן במסגרת ההלכה וההגיון] ולא קטיגורים מסוג זה…

  7. וכי מי שאוכל דג עם עצמות בשבת אינו רשאי לכתוב משהו בהל' בורר? או אדם שמניח סיר על הפלטה לפני שבת אינו רשאי להסביר כיצד מותר לעשות זאת על פי סי' רנג? לא הבנתי את ההגיון שעומד מאחורי טענתך התמוהה.

  8. הכוונה לנשות האברכים יראות השמים שמוסרות נפש על חינוך ילדיהן לתורה ולתעודה, מחנכות בית יעקב, וכל אותם אמהות השופכות לב כמים בתפילה לה' יתברך שיזכו לגדל בית של תורה, כל אלו לא ציבור שנחשב לקבוע מנהג? אתמהה

  9. זה לא מה שכתוב בשלחן ערוך.
    בשלחן ערוך (אבן העזר סימן קטו הלכות כתובות סעיף ד) כתוב: "ואיזו היא דת יהודית? הוא מנהג הצניעות שנהגו בנות ישראל. ואלו הם הדברים שאם עשתה אחת מהם עברה על דת יהודית: יוצאת לשוק, או למבוי מפולש, או בחצר שהרבים בוקעים בו, וראשה פרוע, ואין עליה רדיד ככל הנשים, אף על פי ששערה מכוסה במטפחת"

    שים נא לב מלשון השלחן ערוך לכמה דברים:
    א. דת יהודית הוא מנהג הצניעות (כלומר בפשטות הנשים הצנועות ולא מחנכות בית יעקב).
    ב. שהיוצאת ללא רדיד מעל המטפחת עוברת על דת יהודית
    ג. ששערה מכוסה במטפחת דווקא ולא בדבר אחר (המדמה לגילוי ראש)

  10. השאלה שלך היא ידועה, הרי יש לכאורהסתירה בזה בשו"ע וברמב"ם, ונצטט מעט:
    הגרב”צ אבא שאול זצ”ל בשו”ת אור לציון: “כד נעיין בדברי הרמב”ם נראה דלכאורה סותר עצמו, דבפרק כ”ד מהלכות אישות (הלכה י”ב) כתב, “ואיזו היא דת יהודית, הוא מנהג הצניעות שנהגו בנות ישראל. ואלו הן הדברים שאם עשתה אחת מהן עברה על דת יהודית, יוצאה לשוק או למבוי מפולש וראשה פרוע ואין עליה רדיד ככל הנשים, אע”פ ששערה מכוסה במטפחת” וכו’, ובפרק י”ג (הלכה י”א) כתב, “מקום שדרכן שלא תצא אשה לשוק בכפה שעל ראשה בלבד עד שיהיה עליה רדיד החופה את כל גופה כמו טלית, נותן לה בכלל הכסות רדיד הפחות שבכל הרדידין” וכו’. ומשמע דבמקום שאין דרכן לצאת ברדיד אין צריך ליתן לה רדיד בכלל הכסות, וקשה, דהא אית בה משום דת יהודית. ולפ”ז נראה, דהרמב”ם מפרש דת יהודית, היינו דת שנוהגות הנשים, כלומר מנהגי הצניעות שהנשים נוהגות להיות צנועות, וכל מקום ומקום לפי מנהגו.

    ונראה שהרמב”ם למד כן מן המשנה בכתובות (דף סד:) דקתני המשרה את אשתו ע”י שליש לא יפחות לה וכו’, ונותן לה כיפה לראשה וחגור למתניה ומנעלים וכו’, וכלים וכו’. ע”כ. ונתקשה הרמב”ם, כיון דמדת יהודית אסורה בקלתה, הוא הדין דאסורה נמי בכיפה, עד שתיתן על ראשה רדיד, וא”כ אמאי לא קתני במתניתין דנותן לה רדיד.

    והן אמנם שרש”י הרגיש בקושיה זו, ולכן פירש דכיפה היינו צעיף (מטפחת), היינו לטעמיה דסבירא ליה דבכיסוי אחד סגי אפי’ מדת יהודית, אבל הרמב”ם הרי סבירא ליה (בפרק כ”ב הלכה י”ב הנ”ל) דמדת יהודית בעינן שני כיסויים, וא”כ אף אם יפרש דכיפה היינו רדיד, עדיין תקשי ליה מתניתין מדוע לא נותן לה עוד כיסוי, ולכן פירש הרמב”ם דחיובא דדת יהודית (דהיינו רדיד) תלוי במנהג המקומות, וכיון שהמשנה מיירי בעניה שבישראל, לכן נקטה ג”כ החיוב הפחות ביותר, והיינו במקום שאין נוהגות הנשים לילך עם רדיד, שלכל הפחות מחוייב ליתן לה כיפה.

    וגם בדעת מרן השו”ע צריך לומר כן, דבסי’ קט”ו סעיף ד’ באבן העזר, העתיק לשון הרמב”ם בפרק כ”ד שם, דרדיד היינו דת יהודית, ואילו בסי’ ע”ג סעיף א’, בדיני כסות שחייב אדם לאשתו, שוב הביא דברי הרמב”ם בפרק י”ג שם, וכתב שאם באותו מקום אין דרך לצאת אשה לשוק עד שיהא עליה רדיד, נותן לה רדיד הפחות שבכל הרדידים. ע”כ תורף דבריו, ומשמע שיש מקומות שדרכן לילך בלי רדיד, ולית בה משום דת יהודית. ועל כרחך לפרש בדעת מרן כמו שביארנו בדעת הרמב”ם, שדת יהודית פירושו מנהג הצניעות שהנשים נוהגות, וכל מקום ומקום לפי מנהגו, וגם הרמ”א ז”ל, מדלא השיג על דברי מרן כלום, בשני המקומות הנ”ל, משמע דסבירא ליה כוותיה וצריך לומר כנ”ל”.

    מרן הגר”ש משאש זצ”ל בשו”ת תבואות שמש (ובתוכו שו”ת יביע אומר): “לך נא ראה לגאון עוזינו מופת הדור, הראש”ל הגר”ע יוסף שליט”א בספר יביע אומר חלק ד’ אה”ע סי’ ג’, בענין הרדיד שכתב הרמב”ם שדת יהודית היא אשה היוצאת לשוק ואין עליה רדיד ככל הנשים אע”פ ששערה מכוסה במטפחת. ע”ש. וכ”כ מרן ז”ל בסי’ קט”ו סעיף ד’. וע”ז כתב הראש”ל שהיום פשט המנהג שהנשים יראות ה’ יוצאות במטפחת או בכובע בלבד בלי צעיף ובלי רדיד ואין פוצה פה ומצפצף. ועל כרחין דדוקא עצם כיסוי הראש שהוא דאורייתא הוא מחוייב המציאות לעולם ולא ישתנה בשום זמן, אבל מנהג בנות ישראל שנהגו לצניעות, כל שהמנהג בכל העיר להקל, אזלי בתר מנהגא. ודמי למש”כ המהר”ם אלשקר ע”ש. ובודאי שהנוהגות היתר בדבר אין מזניחין אותן ויש להן על מה שיסמוכו, ואכמ”ל. והכי נמי במה בנהגו הנשים לצאת במטפחת או בכובע בלי צעיף ובלי רדיד, כיון שהכל נהגו כן, בכהאי גוונא אתי מנהג ומבטל מנהג. וכן מתבאר מדברי הרב אליהו קלאצקין אב”ד לובלין בספר דברים אחדים עמ’ ל”ב, ורק בגילוי הראש ממש הרעיש על המיקל בדבר אף במקום שנהגו היתר הואיל ומדאורייתא הוי ואין מקום להתיר כלל. ע”ש. ומדברי הרמב”ם נראה דאף במטפחת שמכסה ראשה היטב יש משום דת יהודית וכמש”כ ג”כ בשו”ת באר שבע, ועיין בתשובת חת”ס חלק או”ח סי’ ל”ו, ואע”פ כן בזה הזמן נהגו היתר בדבר, ועל כרחך היינו טעמא דאתי מנהג ומבטל מנהג.

    רבי יהודה שיינפלד שליט”א, בשו”ת אוסרי לגפן (חלק ט’ דף קע”ה ואילך): “לא גרעה פאה מבתולה… נתבאר ע”פ הירושלמי והזוה”ק דהעיקר שיש בנשואה ענין סגולי, וזה לא שייך בפאה. ואפי’ לדרישה וסיעתו (הרמב”ם והב”י) ולפי מה שפירשנו בדעתם שיש סברא בנשואה, יש לומר דהני מילי כשהשיער מגולה באופן משונה, מה שאין כן כשכך המנהג ואין משהו היוצא מהרגילות, גם הם מודים. ואף שלשיער עצמו לא תועיל סברא זו, דהא דת משה לא תלוי במנהג, מכל מקום הפאה לכ”ע הוי רק בגדר דת יהודית, דכן מועיל המנהג”.

  11. ועל כך אמר הקב"ה למשה רבינו ע"ה "הרוצה לטעות יטעה"' ואמרה התורה הקדושה "כִּי יְשָׁרִים דַּרְכֵי ה' וְצַדִּקִים יֵלְכוּ בָם וּפֹשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם" ודי בזה למבין.

  12. אין מחלוקת בשו"ע וברמב"ם שכן כתב רדיד "ככל הנשים" וביאר הפרישה ככל הנשים באותו מקום, אם נהגו באותו מקום ברדיד קטן נותן קטן (היינו "כיפה" והוא כלשון הרמב"ם "הפחות בכל הרדידים") ואם ארוך "החופה כל גופה כמו טלית", אזי חייב הבעל לקנות לאשתו רדיד ארוך. אך לא נהגו בשום מקום לילך ללא רדיד (וכפי שניתן לראות בתמונות של בנות ישראל בכל העולם ובא"י עד לפני 70 שנה). וגם היום יש נשים צדקניות שהחזירו עטרה ליושנה ושיבחום הביד"צ דהעדה"ח וכתבו שהן מביאות גאולה לעולם. אך כל הפוסקים האשכנזים עד המשנ"ב (כולל) לא התירו לצאת בפאה לרה"ר.
    וכדי שלא ישגו ויחשבו שמה שכתבתי למעלה התכוונתי על איזה פוסק כלדהו מהגאונים זצ"ל. אבאר שכוונתי היא לאותם הקופצים להורות, שנשותיהן נראות כדברי הרב וואזנר זצ"ל "כגרועות שבאומות" ולא כבנות ישראל כשרות וצנועות.

  13. ההסבר הנ"ל הוא של הפוסקים שציינתי ולא שלי, זו הלכה פסוקה לפי דבריהם וכך הובא בעוד הרבה פוסקים ואטו כרוכלא, שדת יהודית הוא לפי מנהג הנשים הכשרות שבאותו מקום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל