שאלה:
שלום. מה הדין למעשה כשנכנס לבית הכסא, בבתי כסאות של זמנינו, להשתין ולעשות צרכיו?
לפי מה שלמדתי, המשנ"ב אומר לברך כרגיל כשיוצא, אך כותב בבאו"ה שאם יוצא להשתין מים (משמע בחוץ) לא יברך שוב.
בפסקי תשובות מסיק שאם נכנס להשתין מים, מנהג העולם שלא לברך (עפ"י שו"ת שבט הלוי). מה למעשה? תודה.
תשובה:
שלום רב
מנהג בני ספרד מאוד להחמיר בנושא של ספק ברכות, ולכן בכף החיים סי' כה ס"ק עח ובן איש חי וירא אות יג חששו לדברי המגן אברהם שסבר שגם אם עשה צרכיו ממש אינו מברך, בני אשכנז בענין זה נהגו כדעת המשנה ברורה. אולם מי שרק יצא להטיל מי רגלים אכן פסק השבט הלוי שגם לבני אשכנז אינו מברך כמובא בשבט הלוי שהזכרת.
יש להגיד כי אכן כך דעת כף החיים והבא"ח אבל הילקוט יוסך פוסק בפשיטות בסימן כה סעיף פז שיש לברך כל שנכנס לבית הכיסא.
אני הייתי נמנע מלברך, זה ספק ברכות.
איפא נמצא המ"א שאומר דגם בעשה צרכיו אינו מברך ?
ומה טעמו ?
מגן אברהם ס' כה ס"ק כב, והטעם כי בתי הכסא בזמנינו אינם בשדה ראה בכף החיים הכל באורך.
מה הסברא של החילוק בין נכנס לקטנים או לגדולים? בשתיהם אסור אתה נכנס למקום שאסור להיות בו תפילין
בבית הכסא שלנו הצואה נשטפת מיד ודינם קל מבית הכסא שהיה בזמן הגמרא.
נכון, ועדיין – בבית הכסא שלנו אסור להכנס עם תפילין הגם שדינו קל יותר
ולכן נשאלת שוב השאלה- מדוע לחלק בין קטנים או גדולים? אם דינו קל יותר ומותר להכנס עם תפילין אז לעניין שתי הדברים הדין דומה. וכן להיפך
כיון שיש דיון לגבי עצם האיסור להכנס, אז נכון שנחמיר להלכה שאסור להכנס אבל לא נחייב אותו ברכה כי בסופו של דבר יש בזה ספק, אבל כאשר הוא עושה את צרכיו אין ספק בדבר שזה אסור עם תפילין ולכן גם לענין ברכה ניתן לסמוך על כך ולברך שוב.
הדיון הוא על עצם האיסור להכנס לכל דבר למעט גדולים, או על עצם האיסור
להכנס בכלל(משמע שלגבי קטנים אין מחלוקת ואסור להכנס לעשות צרכיו קטנים
עם תפילין?)
להכנס בכלל, גם בלי עשיית צרכים כלל גם אנחנו מחמירים.
אז מחילה אבל לא מובן..
אם האיסור הוא בכלל להכנס, לא כל שכן שעבור צרכים קטנים? ואם כן,שוב – מה הסברא לחלק ובקטנים כן לברך ובגדולים לא?
שניהם אסורים בתפילין
אני חוזר שוב.
עשיית צרכיו הקטנים שלא בשירותים מותרת עם התפילין, אף שיש מחמירים, ראה שו"ע מג א. ההוראה למעשה לחשוש למחמירים אבל אי אפשר לברך על התפילין שוב, משום דעת המקילים.
לבית הכסא קבוע אסור להכנס עם תפילין לכל הדעות אפילו בלי עשיית צרכיו.
בית הכסא שלנו שנשטף מיד, שיש ספק אם דינו כבית הכסא קבוע שאסור לכל הדעות להכנס אליו עם תפילין.
עשיית צרכיו הגדולים אסורה עם תפילין לכל הדעות גם שלא בבית הכסא. ולכן מי שנכנס לעשות צרכיו הגדולים בכל מקרה יברך אחר כך.
אוקיי!
עכשיו באמת הבנתי
השאר תגובה