שאלה:
מה הדין אם אדם בירך בטעות המוציא על דבר מאפה שברכתו מזונות? הוא רוצה לאכול רק 30 גרם. האם יצא בדיעבד?
תשובה:
שלום רב
מספק אין לברך שנית, שכן ספק ברכות להקל [וכל דבר מאפה כמעט אין בו את כל כללי פת הבאה בכיסנין והוא עדיין בבחינת ספק פת, למעט ופל למשל או בקלוואה, שיש בהם את כל תנאי פת ואם בירך עליהם המוציא לא יצא ידי חובתו], אולם הברכה האחרונה תהיה על המחיה, וכפי שכתב המשנה ברורה בנידון דומה, “וכי מי שאכל שום יחזור ויאכל שום”? כלומר טעות אחת לא תחייב אותך לעשות טעות דומה בהמשך…
מה הדין אם אדם בירך בטעות המוציא על דבר מאפה שברכתו מזונות? הוא רוצה לאכול רק 30 גרם. האם יצא בדיעבד?
שלום רב
מספק אין לברך שנית, שכן ספק ברכות להקל [וכל דבר מאפה כמעט אין בו את כל כללי פת הבאה בכיסנין והוא עדיין בבחינת ספק פת, למעט ופל למשל או בקלוואה, שיש בהם את כל תנאי פת ואם בירך עליהם המוציא לא יצא ידי חובתו], אולם הברכה האחרונה תהיה על המחיה, וכפי שכתב המשנה ברורה בנידון דומה, “וכי מי שאכל שום יחזור ויאכל שום”? כלומר טעות אחת לא תחייב אותך לעשות טעות דומה בהמשך…
למעט ופל למשל או בקלוואה
למה בקלווה נחשב שיש לה את כל התנאים היא לא עשויה כמין כיס ? הרי היא פתוחה מכל הכיוונים כמו עוגה רק יותר קשה ולא כמו קוראסון שהוא כיס
לא צריך כיס בשביל תנאי ממולא, אפילו פיצה נחשב כממולא. העיקר הוא השכבות.
השאר תגובה