לתרומות לחץ כאן

כוס לקידוש שנשברה רגלה

שאלה:

שלום וברכה. בסימן קפג כתב המשנה ברורה שבמקרה שנשברה רגל הכוס אז אין אף אם יכולה לעמוד אין לקדש בה לכתחילה. השאלה שלי, במקרה שהרגל הייתה דבוקה ועתה כשנשברה הכל יצא ועתה יש כוס חדשה שלימה שיכולה לעמוד (אולי קצת ניכר שאריות דבק אך הכל שלם). האם במקרה כזה גם יחמיר המ"ב או שיתיר לקדש? אציין ששאלתי היא לא בדחק אלא האם ניתן לקדש עליה מלכתחילה. תודה רבה.

תשובה:

לא הבנתי במה זה שונה ממה שדיבר עליו במפורש המשנה ברור שהזכרת, ואמר שלכתחילה גם אם היא יכולה לעמוד אין לקדש בה, כיון שזו לא צורתה המקורית, וברור שכרגע זה פחות מכובד [העיצוב הבסיסי של כוס על רגל שונה לגמרי מכוס שאינה על רגל, ולכן לא נכון לומר שזה ממש ככוס חדשה].

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום.
    אחדד את השאלה-
    לשון המ"ב היא: "וכן אם גוף הכוס שלם רק בסיסו נשבר ג"כ יש להקפיד ואפילו יכול לעמוד על בסיסו".
    מזה שכתב שיכולה לעמוד על בסיסו משמע שעדיין נותר בסיס ובעצם רואים כוס שלימה אך הרגל שבורה באמצע, ואז אם יכולה לעמוד אין כבוד לברכה.
    השאלה הייתה ביחס לכוס שלא רואים שבר אלא כל הרגל יצאה לגמרי (הייתה דבוקה והתנתקה) ועתה מלמטה היא חלקה (אולי עם קצת שאריות דבק).

  2. אם היא נראית ככל כוס רגילה שאין לה רגל, מסתבר שזה בסדר. אבל אם העיצוב שלה הוא כזה שמתאים לכוס עם רגל, יש להחמיר לכאורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל