לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

פתיחת דלת חשמלית בשבת על ידי גוי / אמירה לגוי לצורך מצוה

שאלה:

שלום,
אני שומר במתקן ביטחוני השבת. האם ניתן להשתמש בגוי ע"י אמירה (או כשהוא יוצא לצאת אחריו) לפתיחת דלת חשמלית על מנת לצאת ולעשות קידוש בסוכה?

נוהג כשיטת הספרדים.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית יש להקדים, שהנושא אינו רק הקידוש שהיא אכן מצוה חשובה, יש לדעת שאסור לאכול מחוץ לסוכה פת! ובכל מקרה הנדון שלנו האם מותר לומר לגוי לפתוח שער חשמלי לצורך מצוה – קידוש, סוכה, סעודת יום טוב. בעצם כמה מצוות יחד.

כאשר הגוי פותח לצורך עצמו ודאי מותר לצאת אחריו, גם כשהוא פותח לצורך הישראל, אם לא אמרו לו לפתוח [או אפילו רמזו לו, אבל ברמז שלא בדרך ציווי "כמה נחמד היה אם השער הזה פתאום היה נפתח והייתי יכול ללכת לסוכה"… גם יש להקל, כך הורה הגרי"ש אלישיב, אף שיש מחמירים.

לבקש ממנו לפתוח – במישרין, זה כבר תלוי בהגדרה של חשמל בשבת במקום שאין אש, האם הוא איסור דאורייתא [חזון איש ועוד] או דרבנן [ הגר"ע יוסף ועוד], שכן אמירה לגוי לצורך מצוה מותרת רק בדבר האסור מדרבנן [שאז הוא שבות דשבות] ולא בדבר האסור מן התורה. כמו כן יש לצרף כאם מחמת הספק והדוחק הגדול שיש כאן, את שיטת העיטור [הובא בשו"ע רעו ב] שאמירה לגוי לצורך מצוה מותרת גם באיסור דאורייתא, אף שנהגו להחמיר שלא לסמוך על שיטתו בזה, כמבואר במשנה ברורה שם.

מקורות:

א. כאשר הגוי פותח מעצמו ראה כאן.

ב. על אמירה לגוי לצורך מצוה ראה שו"ע סי' שז סעי' ה, וע"ע רעו ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל