לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שימוש בכרטיס אלקטרוני לפתוח דלת חדר בבית מלון על ידי גוי

אני נוסע למלון בשבת הדלתות שמה נפתחים ע"י הצגת כרטים אלקטרוני והגוים שמה כבר יודעים שכשיהודי מגיע הם פותחים לו את הדלת השאלה האם יש כאן איסור הנאה ממעשה גוי בשבת שהרי לולא הגוי לא היה לי יכולת ליכנס לחדרי
אין לצרף כאן הצורך שיש לי בכניסה לחדר אני רוצה לדעת שורת הדין האם יש איסור הנאה בכהאי גוונא

תשובה:

שלום רב

צריך לדעת שמלבד איסור אמירה לגוי לעשות מלאכה בשבת יש גם איסור הנאה ממעשה שבת של גוי, ולכן, גם אם הגוי יודע את הבעיה ועושה את המלאכה ללא שתבקש זאת ממנו הדבר אסור בהחלט. אלא שבענין זה נחלקו הדעות: דעת הגרי"ש אלישיב שהכניסה לחדר אינה נחשבת הנאה, לפי שאין כאן אלא דבר שמונע ממני את השימוש ולא הנאה אקטיבית, ולדעתו מותר לרמוז לגוי שלא בדרך ציווי שיפתח את הדלת, וכגון שיאמר לו, אני לא יכול להכנס לחדר עכשיו כי הוא נעול ואסור לי לפותחו בשבת. כך הובא בשמו בס' מלכים אמניך עמ' תקכה, אולם בשו"ת אגרות משה או"ח ח"ד סי' עא נראה שאסר זאת, וכן הובא בס' מאור השבת ח"א מכתב ד בשם הגרש"ז אויערבך.

לכן, העצה הטובה ביותר, להכין לגוי עוגה טובה בחדר ולהציע לו לבוא ולקחת אותה יחד איתך, שכן באופן זה הוא פותח את הדלת לצרכו ולא לצרכך, אולם אפשרות כזו אינה מעשית תמיד. עצה נוספת יש להשאיר את החדר פתוח כל השבת על ידי סתימת החור אליו הלשונית נכנסת ואת חפצי הערך להניח מבעוד מועד בכספת המלון. אם אין כל אפשרות אחרת, המיקל למוך על הוראתו של הגרי"ש אלישיב יש לו אילן גדול להתלות בו.

אולם חובה לדעת, שהכרטיס האלקטרוני הוא רק חלק מהבעיה! בבתי מלון רבים קיימים חיישנים המדליקים ומכבים את האור והמזגן, ורושמים פעולות במחשבי המלון מטעמי בטחון, לכן, אם יש מערכות כאלו חובה לבקש לנתקם לפני שבת.

שבת שלום

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל