לתרומות לחץ כאן

מלתא דעביד לטעמא – תבלין שאינו כשר לפסח

שאלה:

1) אני יודע שבמשך השנה אם בישלו עם תבלין ללא הכשר שנותן טעם חזק באוכל אז אין לזה דין של בטל בשישים.(משהו כזה)
מה לגבי פסח- אם בישלו עכשיו לפני פסח מאכל עם תבלין ללא הכשר לפסח, האם התבלין "בטל בשישים" מבחינת החמץ שבו (אם יש בכלל, לא יודע אם יש)?

2)היום אור לי"ג בניסן- אני יכול עדיין לברך ברכת הלבנה?

תשובה:

שלום וברכה

הכלל שהזכרת ש"מלתא דעביד לטעמא לא בטיל", הוא רק כאשר החשש הוא לגבי כשרות התבלין עצמו, אבל אם החשש הוא לגבי משהו אחר הבלוע בו, כמו תבלין שנעשה בשרי ונתנו אותו במאכל חלבי, או תבלין שיש בו חמץ ונתנו אותו במאכל של פסח [לפני החג שיש ביטול בשישים] הרי הוא בטל, כיון שאותו טעם איסור הבלוע בו אינו בא לטעם, אתה מעוניין בטעם התבלין ולא בטעם הבשר. ראה עוד כאן בהרחבה.

אפשר הערב לברך ברכת הלבנה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. האם גם התבלין עצמו בטל בשישים, כי בעצם הוא הוכן לפני פסח, אז אולי גם התבלין עצמו כבר לא חמץ, ואז בדיעבד אם בישלו גם בפסח עצמו עם תבלין ללא כשרות יהיה מותר לי לאכול את האוכל? (אני מדבר על תבלין שהוא לא חמץ לפי מה שאני יודע אולי אני טועה- נניח כרכום פלפל לבן ושחור פפריקה וכדו')

  2. הסברתי שהתבלין עצמו אינו חמץ, ולכן הוא עצמו אינו צריך להתבטל הוא כשר, מה שאינו כשר זה הקמח המעורב בו והוא בטל. כמובן אם מבשלים בו בפסח עצמו לא יתבטל, כי בפסח חמץ אסור במשהו, אבל מה שהתבשל לפני פסח – בטל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל