שאלה:
האם אדם שנשבע שלא יעשה מצווה כמו תפילין צריך להניח תפילין? ומה הדין אם נשבע שלא יעשה מצווה שהוא לא חייב בה לדוגמה נשבע שלא יתן צדקה אחרי שנתן כבר מעשר האם מותר לו לתת צדקה? האם אפשר ללמוד הלכות שבועות מהרמב"ם או שדעתו בהרבה מקרים לא נפסקה להלכה?
תשובה:
שלום וברכה
שבועה לבטל את המצוה אינה מועילה כיון שהוא מושבע ועומד מהר סיני, אבל נדר יכול לחול, ולכן צריך לדעת להבדיל בין הדברים, למשל נדר הוא על החפץ, אדם שנודר שיאסר עליו כלי מסויים שתכליתו למצוה עשוי באופנים מסויימים להאסר בכך, כיון שאינו מתייחס לעצם פעולת המצוה אלא לאופן פעולתה [גם זה תלוי באופן האמירה כיון שקיום מצוה אינו הנאה ואם נדר שלא יהנה ממנו זה לא בכלל, ועוד ועוד פרטים].
תמיד טוב יותר ללמוד שלחן ערוך ולא רמב"ם, אבל כאשר הלימוד הוא בעיקר בשביל לקבל את המושגים ולא לדעת ממש את ההלכה הפסוקה הלכה למעשה בכל פרט, זה בהחלט רעיון טוב.
שבת שלום ומבורך.