לתרומות לחץ כאן

מצא אבידה באולם חתונה ורוצה להפקידו ביד בעל האולם

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: ילמדנו רבינו מה הנכון ע"פ הלכה במעשה שהיה כבר, אף שעכשיו כבר אין לשנות מה שהיה, מ"מ יש הרבה ללמוד אם יקרה משהו דומה לעתיד.

מעשה באחד שמצא בחתונה צמיד של אשה, ולקח עם כוונה להחזיר לבעליה, ואף על פי שבחתונה יש הרבה אנשים זרים גוים כמו מלצר, שומר וכו' שיש צד ליאוש כדומה לבית הכנסת ובית המדרש שבב"מ, מ"מ הלך אצל המוזיקאים וביקש שיאמרו בקול רם שמי שאיבדה שיבוא ויתקח.

בנתיים, אחד מן המוזיקאים ביקש להניח שם כדי שאם תבוא אשה שיהיה קל לתת לה כי אם באמת מישהי והמוצא לא שם אז טורח לקרוא אותו. המוצה הסביר כל חיובי המוצא מעת שהגביה ולא רצה, הפציר אחד מן המוזיקאים ואמר לו המוצא אם לא תבוא אשה אקח זה ואני צריך לטפל משום אחראיות.

בא המוצא ושאל המוזיקאי זה ואמר שהוא אינו יכול לקחת עוד כיון שמסר לבעל האולם ולו לטפל, הסביר לו שלא כך הדבר. והלך לשאול רב שהיה שם ואמר שהוא צריך לקבל זה, והלך עמו לשואל מנהלים האולם ותמו תמיה שמעולם לא הביאו לו או לשום אנשי אולמו שום מציאה, ומסר הודעה ברדיו ושמו שאף אחד לא קיבל כלום.

חזר הבעל אולם עם המוצא ושאלו המוזיקאי וכיחש ואמר שמעולם לא נתן לבעל אולם כלום, חוץ שנתן עוד ב' תשובות למוצא שנגד מה שטען לבעל האולם. והדבר היה מוזר מאוד והיה ספק הוא רצה להחזיק בה, מ"מ נשאר בדברי המוצא נגדו.

השאלות שהתעוררו במעשה אלו:

1. מוצא אבידה רשאי למסור למישהו אחר לטפל? כגון בעל האולם או מישהו? ונ"מ אחראיות אם יקרה משהו למי?

2. בעל אולם יכולים לטעון משהו על מוצא אבידה באולם שלו או אין בזה כלום? נראה שאין כי לא נחשב לו שחצר המשתמרת אולם ראיתי מחלוקת הפוסקים במי ששוכר חצר שלדעת הרמב"ם אף המציאות שלו, וחמישה מה הנכון?

3. מוצא אבידה שגר בעיר אחרת האם יכול למסור לבעל אולם לטפל? אולם כיון שהוא המוצא ואחראיות בפשיעה ואבידה וגניבה וכו' שהיה לו האם צריך לעשות קנין ולמסור לבעל אולם בצורה כזו כדי שעליו לא יהיה שום דאגה? אולם לא יצא ידי חובה במצוה עד שימצא בעליה?

4. האם יכול מוצא אבידה למסור לבית דין לטפל ?

תודה ברכה והצלחה

תשובה:

 

  1. במקרה והשני אדם כשר וניתן לסמוך עליו שינהג באבדה כשורה, מותר למסור לו את האבדה. אבל אם לא ינהג כשורה באבדה אסור למסור לו את האבדה. ואם מסר לו חייב המוצא באחריות האבדה. ולכן כתבו הפוסקים שאסור למסור אבדה למשטרה, כיון שהם לא משיבים את האבדות לפי ההלכה. כתבו הפוסקים שמותר למוצא באוטובוס למסור את האבדה למחלקת מציאות, למרות שהם לא נוהגים להשיב לפי ההלכה, שנוח לו למוצא שיעבירו את האבדה למחלקת מציאות, וקל יותר על המאבד לאתר את האבדה.
  2. אין בעל האולם זוכה במציאה, וגם בעל השמחה ששכר את האולם לא זכה באבדה. שאולם שממחות נחשב לחצר שאינה משתמרת – שנכנסים לשם אנשים רבים – ולא קונה עבור בעליה.
  3. כפי שהבאנו בסעיף 1 שאם בעל האולם ינהג כדין מותר למסור לו. ואם אינו נוהג כדין, מסתבר שגם מותר, כמו שהבאנו לעיל שמעדיף המאבד שיניחו את האבדה ביד האולם, וכן יוקל עליו לאתר את האבדה.
  4. מותר למסור אבדה לב"ד כדי שיטפלו באבדה.

בהצלחה.

מקורות:

ראה בהרחבה בעלון המשפט גליון מספר 71 פסקי דין של הגאון הרב יוסף פליישמן שליט"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל