לתרומות לחץ כאן

נדרים

שאלה:

בס"ד שלום כבוד הרב, אני יודעת שזה מאוד ארוך אבל בבקשה תקרא, דבר שני תודה על זה שאתה עונה על השאלות מהר. אוקיי אז רשמתי את הסיפור הזה כל כך הרבה פעמים. טוב אז ככה אנח תלמידה בבית ספר שהתחזקתח בשנה האחרונה. אנח גרה בסביבה חילונית לגמרי. בתחילת שלבי התחזקותע הייתע נוהגת לעשות מנהגים טובים ללא ידיעה שאחרי שלוש פעמים הם יהיו נדר. לאחר זמן מה דפדפתי באינטרנט וראיתעי ששלוש פעמים מנהג טוב זה נדר. אז החלטתי לשאול רב האם המנהגים שלי הם נדר. לקח שישה ימים עד שהרב ענה, בשישה ימים האלה לא ידעתי מה לעשות, כלומר לא ידעתמ האם אני מחוייבת לקיים מנהגים אלו או לא. מכיוון שפחדתי שיהיה לי חטא עשיתי אותם ליתר בטיחות ולא מתוך רצון, ידעתי שאם אני לא יגיד עליהם בתי נדר הם יהיו נדר, אבל זה לא שרציתי להתחייב עליהם אלא פשוט לא ממש הבנתי איך אני אמורה להגיד עליהם בתי נדר. כשעברו השישה ימים הרב ענה לי ואמר שמנהגים אלו הם נדר על אף שלא ידעתי ששלוש פעמים מנהג טוב זה נדר. זמן רב עשיתח מנהגים אלו, עד שהחלטתח לשאול רב אחר אם הם נדר, הרב אמר לי שהם לא נדרים כיוון שהם בשוגג. אבל הייתה בעיה כיוון ששכחתי להגיד לאותו הרב שבמשך שישה ימים קיימתח אותם למרות שידעתח שזה יהיה לח נדר. כשהבנתי ששכחתי הוספתח את זה לשאלתי ולאחר מכן הרב אמר לי שהם נדרים ושאנח צריכה לעשות התרת נדרים. לאחר תשובתו המשכתח לקיים את המנהגים מתוך הנחה שהם נדר. עד שיום אחד קראתי שאם עושים שלוש פעמים מנהג טוב מתוך איסור זה לא נדר. באותם השישה ימים לא קיימתי אותם כי רציתי אלא בגלל שחשבתי שאם אני לא יעשה אותם יהיה לי חטא. ואז הפסקתי לקיים את המנהגים לזמן מה. עד שחזרתח לעשות כמה מהם שאנח עושה עד היום. באותה התקופה שקיימתי אותם כי חשבתי שאני מחוייבת אחרי שהרב אמר לי, הוספתח כמה מנהגים קטנים, לדוגמה היה לע מנהג טוב להגיד לבורא עולם דברי סליחה אז נגיד הוספתח כמה משפטי סליחנ ממני אליו שאני המצאתח ולא מהכתוב. לא אמרתי על מנהגים קטנים אלו בלי נדר. שאלתי היא האם אנח חייבת לעשות את אותם המנהגים הקטנים? 1) אנח לא זוכרת איזה משפטים הוספתח ותאמת שהיו די הרבה 2) כשהוספתח אותם זה היה כתוצאה מקיום הנדר, זאת אומרת שלא הייתח אומרת אותם מעצמי אלמלא הייתע מקיימת את הנדר. תודה על הקריאה.

תשובה:

מה שחשבת שאת חייבת לעשות זה כמו נדרי שגגות ואין כאן נדר, כפי שהבנת.

הדברי סליחה האלו אינם נדר כי לא היה משהו מסויים וקבוע, שהרי את אפילו לא זוכרת בדיוק במה מדובר..

באופן כללי נדר הוא רק אם אדם לוקח לו הנהגה שרוצה לעשות קבוע, לא שבאופן מקרי זה יוצא שלוש פעמים.

כאשר הכוונה היא שלא לקבל זאת בתורת התחייבות זה לא נדר.

בהצלחה

הצטרף לדיון

14 תגובות

  1. אני לא זוכרת במדוייק איזה משפטים אבל לצערי כן תכננתיח לעשות אותם תמיד. האם ניתן להגיד שעשיתי אותם בגלל זמן מסויים ואז הם לא מנהג טוב? כי קראתי שמנהג טוב שעושים בגלל זמן מסויים זה לא נדר, לדוגמה מישהו עושה מנהג טוב כל פעם שאורחים באים אליו לא הופך לו למנהג טוב תמידי.

  2. ברצוני לחזור בי, כוונתי הייתה שאם מישהו נוהג מנהג טוב מחמת סיבה שאינה קיימת עתה זה לא נדר. האם ניתן לומר שמנהגים קטנים אלו הם לא נדר מכיוון שתכלס עשיתח אותם כתוצאה מקיום המנהג שחשבתי שהוא איסור.

  3. יש לי תחושה שמדובר יותר באיזה שהוא לחץ שפיתחת לעצמך בנושא הנדרים עדיף להרפות מהענין שלא יהפוך חלילה לחרדה שצריכה טיפול. שכחי מהנושא וזה בסדר גמור.

  4. בס"ד זה לא שאני לא זוכרת אלא אנח לא זוכרת במדויק, ולצערי כן התכוונתי חעשות אותם תמיד, קראתי שאם עושים מנהג טוב מתוך סיבה שכבר אין אותה אז זה לא מנהג טוב, תכלס עשיתח אותם כתוצאה מקיום נדר שחשבתי שהוא איסור, לאור זה האם הם נדרים?

  5. בס"ד את תגובתי השלישית רשמתי בטעות כיוון שחשבתי שהראשונה לא נשלחה. הבנתי שהכל בסדר, ושזה לא נדר, למה אני צריכה לעשות התרת נדרים?

  6. אני לא יודע מה בדיוק התכוונת ועשית, אם את חושבת שנדרת תעשי התרת נדרים, אבל באופן כללי אני די חושב שמדובר בלחץ מיותר… תבדקי עם עצמך.

  7. בס"ד שלום כבוד הרב, דבר ראשון רציתי לבקש ממך סליחה מכל הלב, באמת אני יודעת שאנח ממש אובססיבית לנושא הזה וסליחה על זה שאני "משגעת" אותך.
    עשיתי חושבים עם עצמח והבנתי שאם לא הייתח עושה את המנהג הטוב שחשבתי שהוא איסור לא הייתי עושה אף אחד מהמנהגים הקטנים הללו. בעקבות זה האם ניתן לומר שהמנהגים הקטנים האלה הם לא נדר, לפי האמירה שמנהג טוב שנעשה מחמת סיבה שאינה קיימת עתה הוא לא נדר? אין לך מושג כמה אני מקווה שהם לא נדרים, אני מאוד מוטרדת מהעניין מה גם שאין לי אפשרות לקיים התרת נדרים.

  8. לא הבנתי לצערי את השאלה… אבל אם יש לחץ מנדרים חובה לשכוח מהנושא הזה, אחרת את עלולה לפתח חרדה חלילה שאחרי זה קשה מאוד להפטר ממנה וזה לא רצון ה' שכחי מהנושא הזה וגמרנו.

  9. אוקיי, מנהג טוב מחמת סיבה שאינה קיימת עתה הוא לא נדר. אני עשיתי איזשהו מנהג טוב בעקבות כך שעשיתי מנהג טוב אחר שחשבתי שהוא איסור. הבנתי שהוא לא איסור ואנני מקיימת אותו יותר. שאלתי היא האם המנהג שעשיתי בעקבות המנהג שחשבתי שהוא איסור, נחשב נדר? כי אם לא היה את המנהג שחשבתי שהוא איסור אז לא הייתי מקיימת את המנהג השני.כבוד הרב אני יבין אם לא תענה, רק תשובה פשוטה ואני לא "משגעת" אותך יותר. פשוט אני מפחדת שיקרה משהו למשפחה שלי אם אני לא יקיים אותו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל