לתרומות לחץ כאן

עריכת חופה למי שלא טבלה לנדותה

שאלה:

כבוד הרבנים שליט"א
שלום וברכה
האם ניתן לערוך חופה וקידושין לכלה שלא טבלה?
בברכת כט"ס

תשובה:

שלום רב,

למעשה האגרות משה (ח"ט אבה"ע סי' ו') מאד מתחבט בזה. בתחילה צידד לומר שיש כאן לפני עיור משום שע"י הקידושין הם יעברו על איסור. ואע"פ שגם ללא הקידושין של אותו רוב שיסרב לערוך להם חופה הם יעבור על איסור נדה. בכל זאת יש לכאורה לאסור משום שזה נחשב כמאכילו בידיים, וכך כתב שם: "אולי נחשבים בהסיוע זו כנותן האיסור בפיו שאף באופן שליכא איסור דלפני עור אסור כדאיתא בירושלמי דמאי פ"ג ה"א ר' זריקן שמעון בר ווא בשם ר' יוחנן רופא חבר שהיה מאכיל לחולה ע"ה נותן לתוך ידו ואינו נותן לתוך פיו, ונפסק ברמב"ם פ"י ממעשר הי"ג, אלמא דאף בדברים שלא נאסר משום לפני עור אסור ליתן לתוך פיו ממש, ולכן אולי לסדר קידושין וחופה יש להחשיב באלו הפרוצים לעבור על איסור נדה כנתינה לתוך פיו באכילה".

ואח"כ דחה את זה שאין זה נחשב כמאכילו בידיים. וסיים לצדד להיתר אם הוא יסרב לערוך להם חופה הם ילכו לקונסרבטיביים ובכך יתקרבו יותר לקהילה זו ויצא מכך הפסד. משמע שבלי נימוקים אלו דעתו של האגרות משה היתה להחמיר אפילו אם מעיקר הדין אין כאן איסור לפני עיוור. וראה עוד באגרות משה ח"ד סי' פז שגם עסק בנושא זה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל