שלום וברכה
האם יש הבדל בין "הוצאת זרע לבטלה" ממש בידיו וכו'
לבין שלא שומר על עיניו ומהרהר כל מיני דברים אסורים ובעקבות כך בא לידי קרי לילה – הוצאת ז"ל.
האם כל מה שאמרו בזוה"ק ובשאר ספה"ק על חומר הפגם והעוון זה דווקא על הוז"ל במזיד ממש.
או גם על קרי לילה שבא בעקבות זה שמהרהר ולא שמר עיניו ומחשבתו.
ומה הגדר וההבדל בין הדברים
תודה רבה
תשובה:
שלום רב,
ברור שהוצאת זרע ביד היא הגרועה ביותר. ראה ביבמות סה,א שהגמרא אומרת מה יעשה אדם שיש לו נקב ואינו יודע האם וא כשר לקהל או לא. ויש כמה דרגות שם כיצד לבדוק את זה. אולם האופציה שהוציא ביד אינה קיימת שם. יש שיאמרו משום שזה האופציה הגרועה ביותר (כך דעת הגרש"ז במנחת שלמה) ויש אומרים שהאופציה להוציא ביד אינה קיימת כלל משום שזה לא רק איסור הוצאת זרע לבטלה (שלפעמים ניתן לומר שזה לא לבטלה), אלא זה איסור לא תנאף כפי שכתבו בנדה יג לא תנאף ביד וברגל. (ראה שו"ת אגרות משה אבה"ע ח"א סי' סח וסי' ע').
למרות שודאי איסור הירהור הוא גם איסור דאורייתא – ולא תתורו אחרי עיניכם. ראה כאן בגדר איסור הירהור.