לתרומות לחץ כאן

נער שנקלע לחבורת פשע

שלום כבוד הרב,

לצורך השאלה רק אזכיר, שבעבר כתבתי ופירטתי כאן באתר על חלק מהדברים שעברתי בילדות והנערות בביתי, ולאחר מכן שהתגלגתי גם לחברה לא טובה, שימוש בסמים וכולי בגיל 14, ולאחר מכן גם פסיכולוגים, פסיכאטריים ומה לא.. בקיצור רק על קצה המזלג לתזכורת.

מה שרציתי לשאול ולהתייעץ לגביו הוא, שיש דברים שמעיקים עלי כבר הרבה מאד שנים מהעבר ואני לא בטוח אם זה אכן דברים שאני חייב לתקן אותם, או שזה פשוט יצר הרע שגורם לי כל פעם להתקע בזכרונות על דברים לא טובים שעשיתי בעבר, ולמנוע אותי מהלהתקדם קדימה. ואכן הזכרונות האלו מאד מעיקים עלי לא מעט ומפריעים להתקדם רגשית ולעתים אף מעשית קדימה.
לא ברור לי האם בתור נער שהיה עפ"י ההלכה "תינוק שנשבה" בזמנו, וכנראה גם אנוס במעשי. מה אני אמור לעשות היום בקשר לעברות שבין אדם לחברו שעשיתי אז?

לדוגמא, פעם שהייתי בן 14 הסתובבתי עם כמה חברים שהיו בזמנו יותר מבוגרים 16-18 בערך. בלילה הם נעצרו ליד חנות קונדיטוריה ומבלי שדעתי בכלל מה הם הולכים לעשות, וזה הפתיע גם אותי, הם פרצו לחנות וגנבו משם עוגות, וביקשו ממני ועוד חבר לשמור לבדוק שאף אחד לא מגיע באיזור. בטיפשותי הגדולה ורצון גם להיות מקובל בחברה של הפרחחים האלה שהיו כאמור גם הרבה יותר מבוגרים ממני, בסוף לאחר שהם כבר פרצו לחנות גם אני בעוונותי הרבים השם הטוב ירחם עלי, נכנסתי לחנות הזו ולקחתי איזו עוגה או עוגות. לאחר הפריצה הזו ראיתי שבעלי החנות הזו נאלצו להתקין סורגים על החלון שלהם. עד היום הדבר הזה מאד מאד מאד מעיק עלי ובמיוחד בכל פעם שאני עובר ליד החנות הזו. בדקתי פעם איפשהו ואני חושב שבכלל בזמנו הקונדטוריה הזו היתה מושכרת ע"י הבעלים הנוכחיים (או אמא שלהם) לאנשים אחרים. המחשבה של להכנס לחנות שם ולדבר על מה שקרה בעבר מאד מאד קשה לי, ועד עכשיו נמעתי לעשות את זה. ומה עוד שלמיטב ידיעתי הם השכירו את החנות בזמנו לאנשים אחרים שאני לא יודע מיהם.. ובנוסף אני בכלל לא בטוח אם סתם יצר הרע שמנסה לגרור אותי כל הזמן למחשבות האלה על מעשים לא טובים שעשיתי בעבר בשביל להקשות עלי ואפילו למנו אותי חס ושלום להשתחרר מהעבר ולהתקדם קדימה.
הרי גם שעשיתי את הדברים הנוראיים מאד האלה השם ירחם בעבר. הייתי נער מבולבל חסר כמעט שום הבנה של מה שאני עושה. אז האם באמת ההתעסקות הזו בדברים האלה היא מיותרת ולא נכונה, ובתור תינוק שנשבה שהייתי בזמנו, ועם רקע בבית מאד קשה של פריצות קשה, ריבים בלי סוף, חברה לא טובה, סמים ואלכוהול וכדומה, הייתי בעצם בגדר של אנוס? ועדיף פשוט להחליט לשכוח מהכל וב"ה להתקדם קדימה?

תודה רבה רבה מראש על עזרתך
נ.ב
כמובן שהדוגמא עם החנות הנ"ל היתה רק אחת מתוך כמה, אבל אין ספק שזו אחת מהגדולות יותר שמעיקה עלי.

תשובה:

שלום רב,

הגם שאני מבין אותך היטב. ילד שהתגלגל בצורה כזו, לצערנו אך טבעי שיקלע למצבים אלה. אולם קשה להגדיר את זה בהגדרה הלכתית "אונס" בכל אופן, החובה שלך כלפי הבעלים הוא לשלם על העוגות שלקחת, וזה לא הרבה. אינך צריך לשלם על הסורגים.

הרבה הצלחה

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה רבה, ואיך מעשית אני יכול לעשות את זה?

    הבעלים הנוכחיים אם אני לא טועה הם הילדים של בעלת החנות בעבר. גם החנות בזמנו (מדובר על לפני כמעט 30 שנה) היתה מושכרת כנראה אז לאנשים אחרים.

    האם ניתן לשלוח לבעלים הנוכחיים מכתב ובמידה והם אכן יודעים מי היו הבעלים בזמנו של החנות, שיפנו אלי בכדי שאני אתנצל ואשלם להם בעד מה שלקחתי?

    האמת שמאד קשה לי להכנס לחנות הזו ולספר להם את כל הסיפור הזה של מה שקרה, ומה עוד שבזמנו ממה שאני הבנתי לפחות החנות שלהם היתה מושכרת למישהו אחר. או שאולי אני חייב גם להם התנצלות למרות שהחנות שלהם היתה מושכרת אז?
    האם ניתן לבצע את זה גם דרך שליח אם אני מתקשה לעשות את זה בעצמי?
    האם יש דרך אחרת שניתן לבצע את זה מלבד להכנס לחנות ולספר להם את כל הסיפור הנ"ל?

    שוב תודה

  2. א. אתה לא צריך לספר את כל הסיפור, די בכך שתשלח מכתב אם הם יכולים לסייע לך להשיב את הגניבה של כמה עוגות לפני שלושים שנה. אם זה היה בבעלות ההורים, מן הסתם אתה יכול להשיב ליורשים – לילדים שלהם.
    בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל