לתרומות לחץ כאן

רכיבה משותפת על קטנוע בימי נידה

האם מותר לאשה נידה לרכב עם בעלה על קטנוע שיש מושב מאחורה גדול וידיות ורגליות בנפרד ללא מגע?

תשובה:

שלום רב

אסור לרכב יחד על הקטנוע גם כשאין מגע.

מקורות:

הרמ”א בסי’ קצה סעי’ ה הביא מהמרדכי שאסור לשבת יחד על ספסל המתנדנד, וכן הביאו שם מדברי התרומת הדשן, ובטעם הדבר נאמרו שם שני פירושים כמובא בש”ך ועוד מנושאי כלי השו”ע, או שעל ידי הנדנוד נחשב הדבר כנגיעה, או שמדובר באופן של טיול יחד, ולמעשה נהגו להחמיר כשני הפירושים. וראה בס’ משמרת הטהרה ח”ב עמ’ שלא בשם הגרש”ז אויערבך לגבי ישיבה משותפת יחד על ספה רכה, שבזה יש מקום להקל יותר כיון שהספה מצד עצמה אינה מתנדנדת, והיא כל הזמן במקום אחד, ויש שהחמירו גם בזה. ראה פתחי מגדים פ"ג סעי' לח.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. יש שני חלקים בבית יוסף, בתחילה מביא את הנושא של ספסל המתנדנד ובזה אינו חולק, ואדרבה מביאו גם בבדק הבית, ואח"כ מביא את הנושא של טיול, ששם שוב יש חילוקים אם יושבים על אותו ספסל או לא וכו', ושם כתב שהספרדים מקילים. אלו לכאורה שני נושאים שונים.

  2. דווקא לגבי עגלה כתב מרן שחומרא זו של ספסל המתנדנד הספרדים לא נהגו בה , וגם לגבי טיול העגלה יש אחרונים שמסבירים שאינו חמור ואפילו פחות ממנו וכ"כ רבי משה כלפון הכהן בבאר משה בדעת מרן. וכן מרן החידא בברכ"י פשוט לו שדין העגלה קל יותר מהספסל, יש להקל מעיקר הדין. וכך פסק בטהרת הבית פרק יב הלכה כא , הספרדים ועדות המזרח שנוהגים להקל בספסל מותרים גם לנסוע בעגלה רק יזהרו לא לגעת זה בזה, והמחמיר דרך טיול תבוא עליו ברכה.

  3. יש אחרונים שהבינו שמרן מתיר גם בספסל המתנדנד (עיין באבני שוהם של הרב פנירי בעצוד תקכד – תקכה). וגם הרמ"א בסימן קצ"ה ס"ה מביא את דברי האגור בשם יש מתירים, שמותר גם בספסל המתנדנד כשאדם אחד מפסיק ביניהם, וגם כאן הרבה אחרונים מפוסקי אשכנז פסקו כך (עיין הרב פנירי שם) וה"ה בניד"ד.
    בברכה,
    ויקטור בוחניק רחובות.

  4. הב"י בבדק הבית רק מביא את דברי הא"ח המחמיר בזה, ואחרי זה מביא את שאר הראשנים האשכנזים שהחמירו, ועל כל הנ"ל כותב שהספרדים לא נהגו כן, שלא קיבלו חומרא זו כלל וכלל, ודייק לשונו "וחומרא זו דישיבת ספסל וכו'" להדיא שהוא חלק על עצם ישיבת ספסל. ובברכ"י גם כתב להדיא "והספרדים נוהגים היתר בספסל. וכן הביא מהמהריק"ש. ועיין בחיד"א שכתב בהיפך דאדרבה לא החמירו בספסל כלל ורק שיר"ש יחמיר בטיול-וע"כ רק משום הטיול ולא מצד ספסל כלל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל