לתרומות לחץ כאן

האם מותר לאישה ללמד בנים

שלום כבוד הרב! רציתי לשאול אם מותר למורה(אישה) דתייה ללמד בבית ספר דתי בכיתת בנים (רק בנים) שכל הבנים כבר עברו את גיל 13 האם מותר לה או לא מחשש צניעות? ומה הדין להפך?

תשובה:

שלום רב,

אסור לאישה ללמד בנים מעבר לגיל תשע. ראה במקורות. להיפך, כלומר, מורה – איש לבנות בגיל כזה גם זה אסור.

מקורות:

במשנה בקידושין פב,א מבואר שאין היתר לאישה ללמד ילדים קטנים משום חשש יחוד מאחר שהם באים ע”י האבות שלהם. אולם כתבו הפוסקים כי במקום שאין חשש יחוד אפשר להתיר ללמד, אלא שהם ציינו עד גיל 9, ראה באורחות רבינו לבעל הקהילות יעקב עמוד קלו-קלז, וראה עוד בספר נטעי גבריאל הלכות יחוד עמוד שיד שהביא כן בשם הגרש”ז אוירבך והגרי”ש אלישיב זצ”ל. כלומר עיקר הנושא שהם דנים עליו זה תלמידים צעירים, אלא שציינו שיש היתר עד גיל 9.

בשו”ת אגרות משה (יו”ד ג’ סי’ עג) יש התייחסות מפורשת על תלמידים גדולים. וגם הוא כותב שאין חשש ייחוד, וגם אין חשש להתגרות הן מצד המורה שמבואר בפוסקים שאשה אינה מתגרה, והן מצד התלמידים שיש להם יראה מהמורה. אולם הוא סיים שם שאין להתיר זאת אם לא בשעת הדחק גדול מאד כלשונו. (כוונתו על התקופה ההיא שלא היה שייך למצוא מורים כפי שצויין שם בתשובה). אבל במקרה שהצורך הוא פרנסה עבור האישה ודאי שאין כל היתר כפי שנראה גם מדברי האגרות משה שם.

במצב ההפוך יש בעיה נוספת של הרהור מצד המורה. וספק גדול אם ההיתר "בעבידתיהו טריד" יועיל במקרה כזה באופן קבוע. וכך נראה שם מתשובת האגרות משה שבמקרה שהמורה הוא גבר יש בעיה מצד המורה עצמו, ובענין זה כל אחד יעשה כפי שהוא מרגיש שזה משפיע עליו, אבל כאמור לאשה ודאי אסור ללמד נערים.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם יש איסור הרהור מצד המורה, מה זה משנה אם הוא גבר או אישה? ולא תתורו, שזה איסור הרהור עבירה, הוא לאו דאורייתא, "והשווה הכתוב איש לאישה" וכו'.
    והרבה פוסקים סוברים שאישה אסורה כמו גבר גם בהסתכלות בעלמא, ורוב הפוסקים סוברים שאסורה בהכל פרט להסתכלות בעלמא. מה שייך לומר שאין בה חשש הרהור?
    ברור לכולי עלמא שהראיה שהביאו כמה מהגדולים מ"אישה לאו בת הרגשה נינהו" לא שייכת [מה עניין הרהור אצל הרגשה? וזה כבר במפרשים על אתר], ונדחתה כבר ע"י הפוסקים.

  2. ישנם שני איסורים בהרהור. יש איסור מצד הפסוק ונשמרתם מכל דבר רע. מכאן אמר ר' פינחס בן יאיר אל יהרהר אדם ביום ויבא לידי טומאה בלילה (כתובות מו). ואיסור זה הוא כמובן שאסור להסתכל גם על אישה צנועה וגם על פנויה, ובסגנון הזה גם אמרו חז"ל שלא לעמוד ולהסתכל על בגדי נשים. כדי שלא יגרום לעצמו לבוא לידי קרי ואיסור בלילה. – הוצאת זרע לבטלה. ואיסור זה כמובן שאינו שייך בנשים שאינם בכלל איסור הוז"ל.

    אולם ישנו איסור נוסף, עפ"י הפוסק "ולא תתורו אחרי עיניכם" שזה איסור להרהר הירהורי זנות באשר הם. כלומר, עצם ההרהור הוא איסור בפני עצמו בלי קשר לתוצאות העלולות לבוא לידי כך. לכן אין איסור כללי לאישה להסתכל על גבר. אולם אם זה מביא אותה לידי הרהורי זנות איתו ודאי שזה אסור. וראה עוד בשו"ת אגרות משה אבה"ע ח"א סי' סט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל