לתרומות לחץ כאן

חומש בהמרת מטבעות של צדקה

שלום כבוד הרב.
בעקבות פרשת השבוע הקרובה, "ויסף חמישתו על ערכך" וכדומה, התעוררה שאלה בנוגע להמרת מטבעות בקופת הצדקה.
יש לי קופת צדקה אישית, על פי רוב ל3 מטבעות של שחרית. האם כשאני פודה אותם למטבע יותר גדול, חובה עלי להוסיף חמישית? מלגו או מלבר?
הספק בעיקר בפני שאני מחזיר לרשותי אותם מטבעות שנתתי, לכן זה נראה קצת כמו אולי שהאדם מתחרט ולא מצליח להשתחרר מהכסף ולתת בלב שלם.

שאלה נוספת, שהתעוררה בעקבות הניסיון למצוא פתרון לשאלה הראשונה, ברשותכם.
האם עני הוא גם מי שלא כל כך חרוץ? כגון, בעל (לא אברך) עובד חצי משרה, והאישה עוד יותר עצלה ולא עובדת כלל.

הערה: דפדפתי בהלכות נדרים וצדקה, אך לא מצאתי את ההלכות.

תודה, ותזכו לתורה הרבה.

תשובה:

שלום רב

הדין של תוספת חומש נוהג רק לגבי פדיון קדשי בית המקדש, לגבי צדקה אין כזה דין, ואתה יכול להחליף את המטבעות הקטנות באחת גדולה מטעמי נוחות. לא הבנתי מה זה קשור לחוסר רצון להפרד מהכסף, הרי גם כאשר אתה פודה אותו אתה נותן את המטבע הגדול… עני זה מי שאין לו כסף ולא משנה למה. אשתך אני בטוח שאינה עצלה, יש לה בית להחזיק! לא כל אשה יכולה גם לעבוד מחוץ לבית וגם לכבס לבשל לנקות וכו' וכו', נראה לי ששום גבר לא היה עומד בכל זה יותר משבוע… אני משוכנע שאתה יודע להעריך את אשתך, רק רציתי לחדד את הענין.

יום נעים.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה. חשבתי שבגלל שצדקה נקראת הקדש אז גם יהיה לה דין תוספת חומש.

    הקשר לחוסר רצון הוא, לפי הרב ברוך רוזנבלום, שהסיבה לתשלום חומש היא, שכאשר אדם מקדיש משהו (לבית המקדש) ואח"כ הוא רואה שהגבאי מוכר אותו, אז אם הוא ירצה לקנות אותו בחזרה, הגבאי ידרוש ממנו, להבדיל משאר הקונים האחרים, תוספת חומש. והטעם הוא ללמד את האדם שכאשר הוא תורם משהו, אז שיפרד ממנו בלב שלם. (לא בטוח שהסברתי טוב..)

    בנוגע למה שהרב כתב שלא כל אישה יכולה לעבוד. אבל לכאורה זה האידיאל. בפרק "אשת חיל" משבחים את האישה, בין היתר, על כך שהיא עובדת.
    טוב, אולי בגלל כל המחשבות האלו אף אחת לא רצתה אותי ?

  2. 1. הסברא של הרב רוזנבלום שייכת בחפצים אישיים כמו כבשה נחמדה, לא במטבעות שכל המשמעות להן היא רק הערך הנקוב.
    2. זו מעלה ושבח מיוחד לאשה שמסוגלת לעשות "גם וגם", אבל אשה שלא מסוגלת לכך אינה עצלה, היא פשוט לא מסוגלת לכזה סוג של עומס, זה טבעי וקיים אצל הרבה נשים. להחזיק בית זה לא קל. ואגב, במשנה בכתובות נט ב מבואר שכאשר האשה מכניסה באמת כסף רב לבעלה במסחר וכו', היא שוכרת בכסף משרתות שיעשו את מלאכות הבית במקומה, היא לא חייבת "גם וגם" אלא בעבודה מועטת של "חמש סלעים ביהודה".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל