לתרומות לחץ כאן

התחייב לצדקה והתברר שרק חל קטן מגיע לנזקקים

השלום והברכה .
יש לי הוראת קבע לאירגון שאמור להתעסק בחסדים . כל חודש תורם להם סכום לא מבוטל של מאות שקלים . השבוע התברר לי שהכספים אינם הולכים למטרות להן תרמתי את הכספים אלא חצי מחולק בין המתנדבים וחלק מועהר למוסדות של מקורבים ורק חלק קטן אכן מועבר לנזקקים ולזקוקים לניתוחים וכו' . האם מותר לי להפסיק את התרומות פמרות שהתחייבתי ? חורה לי שכסף שרציתי לתרום לאנשים שזקוקים לניתוח לפי מה שנאמר לי על ידי האירגון הולך למקורבים . מה עליי לעשות ואיך עליי לנהוג ? אם יש אפשרות אשמח לצרף קישור לכתבה שהחיתה על אותו אירגון .
בברכת התורה .

תשובה:

שלום רב

אני מבין שנאמר לך שהתרומה היא עבור נזקקים וניתוחים והתברר שרק חלק קטן מזה הולך למטרה זו. אכן מאד מקומם. חוסר הישרות הזו מרחיקה תורמים פוטנציאלים. ראה שו"ת שבט הלוי (ח"ב סי' קיט). לא כולם ולא תמיד זוכים לכך שהכסף שתורמים יגיע למקומות ראויים. וצריך להתפלל על כך שהכסף שאתה מתאמץ לתרום אכן יגיע רק למקומות ראויים.

לעצם השאלה, אם לא התחייבת בפירוש להמשיך לתרום בכל חודש, פשוט שאין לך כל חיוב להמשיך. אולם אפילו אם כבר התחייבת לצדקה באופן הזה אינך חייב לפרוע את ההתחייבות שלך. ראה בפתחי תשובה (יו"ד סי' רנח סק"ז) שהביא שאם נדר צדקה לעני פלוני ובסופו של דבר העני התעשר יכול להשאל על נדרו. כלומר, הנדר לא נעשה בטעות, אלא הוא יכול להשאל עליו, ואם אינו נשאל על הנדר הוא חייב לשלם את ההתחייבות. אולם זה רק באופן שאח"כ העני התעשר. אבל אם מראש הוא נדר והתברר שהאיש אינו עני ואינו נזקק, אין צריך בהתרת כלל משום שזה נדר בטעות.

כך גם אני סבור במקרה שלך, התבקשת והסכמת לתת למטרה מסויימת, רק חלק קטן הולך למטרה זו. ודאי הנדר הוא בטעות ואינך חייב להמשיך לשלם להם. בפרט שלא ברור שאכן כל הכסף הולך בכלל למטרות צדקה.. וד"ל…

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. החיוב נעשה דרך הכרטיס אשראי .
    כשהם התרימו הם נקבו בסכום שכביכול הרבנים קבעו ולקחתי על עצמי בשלוש הזדמנויות שונות לאשר את התרומות רק משום שבליבי חשבתי שהכסף אכן הולך למטרות טובות . מתברר שבית המשפט מינה לאירגון עורך דין כדי או לפרק או להבריא את האירגון . תודה על תשובתך המנומקת . ועצוב שהגענו למצב שאירגונים בעלי שם אוספים תרומות מאנשים שאינם עשירים אלא אנשים שמוכנים לתת את מה שאין רק כדי לעזור לעם ישראל . עכשיו נותר לי לבטל את המשך התרומה . כשתרמתי נשלחו לי מתנות כהוכרה על התרומה . אני תורם כבר שנה בערך קרוב ל 450 שקל לערך . האם עליי להחזיר להם את המתנות ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל