האם עונים הציבור 'אמן' אחרי 'ברכו':
1. בברכת ישתבח;
2. בעליית התורה;
3. בעלינו לשבח;
4. בהתחלת ערבית;
5. בסוף ערבית.
טעמים ונימוקים ומקורות בבקשה.
בתודה מראש.
תשובה:
שלום רב
המנהג הרווח הוא שכיון שהציבור עונה כבר על הברכו בכך שאומר ברוך ה' המבורך לעולם ועד, אין כל טעם לכפול את הדברים ולענות גם באמן. אבל מי שאיחר לבית הכנסת, ולא הספיק לשמוע את החזן באמירת ברכו, אלא רק כשהוא חוזר ואומר ברוך ה' המבורך לעולם ועד אחר הציבור, יענה אחריו אמן וכך יחשב לו שאף הוא השתתף באמירת הברכו. יש נוהגים ודומני שכך הוא מנהג צאנז, שתמיד עונים אמן אחר ברכו.
[כמובן כל הנושא הוא רק לגבי עניית אמן אחר שהחזן אומר ברוך ה' וכו', אחר הברכו עצמו ודאי לא אומרים אמן אלא ברוך ה' וכו'].
מקורות:
ראה משנה ברורה סי' נז ס"ק ד שהביא בענין זה מחלוקת אחרונים, והכריע שהרוצה לענות אמן – רשאי. וראה שו"ת יביע אומר ח"ח סי' טו שאף בין הספרדים המנהג הוא שלא אומרים אמן, וע"ע שו"ת אז נדברו ח"ט סי' מא.
תודה, חשוב לי מאד לדעת!
השאר תגובה