לתרומות לחץ כאן

כמה מצה אוכלים בכזית הראשון? איסור חזרה בשבת

שלום לרבנים שתי שאלות אחת בשבת ואחת בפסח:
1. האם בשבת יהיה אסור לשים מוצר שחממתי פעם אחת לארוחה שניה בשביל סעודה שלישית- מצד דיני החזרה?
2. האם יש פוסקים המצריכים במוציא מצה שלא רק לעורך הסדר/מי שהמצות לפניו לאכול שתי כזיתות אלא כל אחד מהמסובים שהרי גרש"ז , מ"ב, הרב עובדיה הקלו בדבר? שבוע טוב!

תשובה:

שלום רב

  1. בשבת כאשר רוצים להחזיר לאש מאכל שהוסר ממנה, צריך שהכלי בו המאכל לא יונח בשום מקום ויהיה דעתך להחזירו, בלי זה אסור. ידועה דעתו של הגר"ע יוסף שבפלטה חשמלית אין איסור חזרה, ולכן בכל אופן בו אין חשש בישול [דבר יבש בלי רוטב שכבר היה מבושל כל צרכו, מותר להחזיר], אולם רבים מפוסקי זמנינו חלקו עליו בזה והחמירו שגם בפלטה חשמלית, אף שהיא לא מיועדת לבישול ממש נוהג איסור חזרה ולכן אין להחזיר אלא באופנים הנ"ל, או שמחזירים על גבי סיר מלא המונח על הפלטה, או יש מקילים על צלחת או מחבת הפוכה. ושוב, במקרה שיש חשש בישול ומשום שיש רוטב בתבשיל, אסור בכל אופן בו הוא יכול להגיע לחום של יד סולדת.
  2. יש מהדרים שכל שני גברים יש לפניהם שלוש מצות, וכך יכולים כולם לאכול את הכזיתים מהמצות שבקערה ואז צריכים שני כזיתים [ליותר משנים לא יספיקו השלוש מצות], אבל אם אין מצות לפני כולם אכן מספיק לאכול כזית אחד. אבל שים לב שאין בזה הרבה נפק"מ, כיון שבכזית הראשון וגם באפיקומן מהדרים לאכול כזית בשיעור החזון איש, כיון שזו מצוה דאורייתא [יש דעות שהאפיקומן הוא עיקר החיוב אכילת מצה], ובלאו הכי לענין החיוב של אכילת שני כזיתים סומכים על שיעור הגר"ח נאה שהוא חצי משיעור חזון איש, ממילא יוצא שבלאו הכי כל מי שאוכל כזית בשיעור חזון איש אוכל זני כזיתים בשיעור הגר"ח נאה.

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל