לתרומות לחץ כאן

בדיקת חמץ בזמנינו

שלום לרבנים רציתי לדעת מה ההגדרה של הוצאת לעז על הראשונים? 2 למה לעשות בדיקה חמץ הרי האשה מנקה מצוין ועוד למה בלילה לבדוק שיבדוק ביום יותר אור ועוד למה ע"י נר למה לא עדיף ע"י פנס? תודה מראש!

תשובה:

שלום רב

הוצאת לעז על הראשונים, הואמונח שנאמר בכל מיני מקרים בהם רצו פוסקים מסוימים להחמיר בענין מסויים, כגון לפסול גט בסיטואציה מסוימת, ומורים להמנע מחומרא זו, משום שעל ידי כך אתה מוציא לעז על כל אותם גיטין שניתנו כבר על פי הפסיקה הקודמת שנכונה מעיקר הדין, וגורם לאנשים לפקפק בכשרותם.

חיוב בדיקת חמץ הוא משום שחכמים נתנו הגדרה ברורה כיצד לוודא שהבית נקי מחמץ, לא נוכל לתת דברינו לשיעורין לומר שכל אחד יסמוך על אשתו, כאשר כל אחת מנקה באופן שונה וכו', וכל דיניהם של חכמים כך הם. אכן, יש משמעות רבה לאותו נקיון, וכפי שכתב בשערי תשובה סי' תלג, שכיון שהבית נקי נהגו להקל בבדיקה ולעשותה בהעברה בעלמא שלא באופן מדוקדק ממש בחורים ובסדקים כראוי על פי דין. וביאר זאת הגר"ח קנייבסקי, שמטרת הבדיקה בעיקר היא לוודא שכל פינה נוקתה כהלכה, עוברים עם הנר ממקום למקום וחושבים, האם כאן נעשה טוב, אולי כאן הכניסו שוב חמץ וכו' וכו'.

חז"ל אמרו שאור הנר יפה לבדיקה. אמת שמעיקר הדין כשאין נר או במקום שיש רוח בודקים בפנס קטן שהאור שלו אינו מסונוור מידי, אבל כשיש אפשרות, מנהג אבותינו בידינו. ומן הסתם יש בכך גם ענין על פי סוד, שכן נאמר "נר ה' נשמת אדם", וידוע היהי רצון הנאמר אחר הבדיקה, שכאשר בדקנו את החמץ בבית כן נזכה לבער את החמץ – היצר הרע שבנגעי בתי הנפש.

יום נעים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל