לתרומות לחץ כאן

פסלתי תפילין וכעת התברר שהפסול אינו מוחלט האם אני חייב? כתיבת ס"ת ממעשר כספים

בס"ד
שלום וברכה לכבוד הרבנים שליט"א
אני עוסק בהגהת סת"ם והגיעו אלי תפילין העשויות מעור בהמה דקה עם כתב בינוני .והיה שם בעיה הלכתית והורנו לפסול ולהחליף וכך עשה בעל התפילין אבל לא דרכנו לאחר עיון בשאלה ובירור עם עוד כמה מגיהים כנראה שהפסול הוא לא ודאי שאלתי היא א. האם אני צריך לפצות את בעל התפילין? ב.אם צריך לפצותו השאלה האם לפי ערך תפיליו שהיו ישנות או בערך של אותם תפילין חדשות?
ג.לעניין שאם הוא קנה תפילין מהודרות בהמה גסה וזה נגרם לו כתוצאה מהפסילה שלנו?האם צריכים לשלם לו חלק מבהמה גסה או זה לא משנה למה הוא החליף כי זה היה מדעתו?ספק
ד.ועוד שאלה אחרונה האם אפשר לקנות ספר תורה מכספי מעשר?

 

תשובה:

שלום רב,

א.  גם במקרה שהוא גנז את התפילין אתה פטור כיון שלא היה לו לסמוך עליך כי הדרך הוא לשאול מורה הוראה ולא לפעול על פי המגיה (ראה ש"ך כה ס"ק מה ובמקרה כזה כולם מודים בזה)

ב. מי שרגיל לתת מעשר כספים לעניים אין לתת לשאר מצוות ראה חתם סופר יורה דעה רלא. ולמי שרגיל לתת לצורך מצוה אם הוא קונה את ספר התורה לבד כדי לצאת במצוות כתיבת ספר תורה אינו יכול לקנות ממעשר כיון שהוא מחויב בזה. אמנם, אם קונה בשותפות עם הצבור באופן שלא קצבו שכל אחד ישתתף בסכום מסויים אלא כל אחד נותן לפי נדבת לבו דעת פוסקי זמנינו שאפשר לתת ממעשר כספים כיון שאינו יוצא בזה מצוות כתיבת ספר תורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל