לתרומות לחץ כאן

הבית היהודי

בס"ד
שלום רב!

רצינו לשאול את כבוד הרבנים הגאונים שליט"א שאלה שמציקה לנו הרבה זמן , ונודה לכם מאוד על תשובתכם!

בתמצית רצינו לברר נקודה מסויימת בתפקיד הבעל והאשה בבית? ומהו חובתה לבעלה?
ונסביר את השאלה: כהיום נהוג יותר מאי פעם שהבעל משתתף בעבודות הבית הדחת כלים, להחליף טיטולים, לשטוף ריצפה, הרבה יותר ממה שהיה נהוג בעבר, וזה קורה היות והיום נשים עובדות מחוץ לבית (מה שלכאורה לא היתה מחוייבת) ובעלה ע"י שעוזר בעבודות הבית הוא בעצם מסייע לפרנסה.

וכאן עיקר השאלה: אשה שאינה עובדת מחוץ לבית ואף אין לה בית קשה, פרנסה יש בשפע + עוזרת וכו' ובהחלט ניתן להגדיר את הבית לכל הדעות כבית קל ב"ה. האם עבודות הבית הנותרות (לפעמים להדיח כלים/ או לשטוף וכו') שייכים לבעל ולאשה, או שעיקר עבודות הבית הם על האשה ואין זה כבוד שהבעל יעשה עבודות אלו. (הבעל לומד במשך היום, אבל עדיין נשאר גם זמן לעבודה בבית.. )

שוב אדגיש, אין ספק שכשלאשה קשה אם מחמת עבודת או מחמת רבוי הילדים בלעה"ר או מחמת כל סיבה אחרת הבעל חייב לעזור, שאלתנו היא באופן שאין לאשה עבודה ונשאר לה די זמן פנוי וכוחות גם אחרי העבודות בבית, האם מהנכון שגם בעלה יעבוד בבית או שבמקרה כזה עבודות הבית הם על האשה בלבד?

במילים אחרות, האם הבעל הוא מ"מ לעבודות הבית כשיש צורך, או שזה מלכתחילה גם כשאין צורך.

יצויין שאין כוונתינו לעניני כספים כגון חשבונות בנק חשמל מים וכו' אלא לעבודות רגילות שבבית.

אנו יחד רוצים לברר נקודה זו, מה דעת תורתינו הק' וממקורות היהדות, מה ההלכה על לעסוק בעבודות הבית. וכן האם יש בזה בעיה מצד הכבוד שאשה אמורה לכבד את בעלה, וגם אם אין בעיה של כבוד לבעל בזה שעוסק בזה, האם זה מוטל על הבעל.

נ.ב. ב"ה אין לאשה שום בעיה בעבודות הבית, אבל יש לנו אי בהירות גדולה בנושא זה וקבלנו על עצמנו לקבל דעת תורה ללא שום פקפוק ח"ו. נודה לכם מאוד על היענותכם.

תשובה:

שלום רב,

ראשית צריך להוריד מהשיקול את השאלה האם זה מכובד שהבעל יעזור בעזרה בכלים וכד', אין כבוד גדול מלהיות גומל חסד, ועם הקרובים לו ביותר. ההתנשאות הזו באה בדרך כלל מכיוונו של הבעל, וזה לא ראוי כלל. מספרים על אברך שבא לדבר בלימוד עם מרן הקהילות יעקב, ובאמצע שאל אותו הקהילות יעקב האם הוא סיים לסייע לאשתו בהכנת לשבת…

בהלכה אנו רואים הרבה פעמים כללים, הן בענייני אישות בין הבעל לאישה, הן בעניני שכנים, וכן הלאה. אדם שרוצה שישרה אווירה של רוגע שלוה ושלום וכך לגדל את ילדיו. לא יכול ללכת לפי הכללים. אלא אם כן הוא קובע לעצמו שהכלל שינחה אותו לעולם הוא: ואהבת לרעך כמוך.

הרבה הצלחה אושר ושמחה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לצערנו היום רווחת גם המציאות, של נשים ש"משתלטות על הבית" וכו' לכן קודם השאלה מה דעת תורה, ? איך בית אמור להיות, ולאחר מכן באה לפנים משורת הדין וכו'

  2. אני מקבל. כאשר האשה אינה עובדת, בודאי שעל פי שורת הדין עניני האפייה והבישול והתפקוד הכללי של הבית מוטלים עליה. אבל צריך לדעת שלפנים משורת הדין כאן זה לא משנת חסידים, אלא זה א' ב' של זוגיות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל