לתרומות לחץ כאן

עצות להתחלת לימוד גמרא בעיון

שאלה:

שלום רב , רציתי בבקשה לדעת לדעתכם- אדם הלומד בקביעות דף יומי ורוצה לחזק את כישוריו בלימוד גמרא בעיון ,כלומר הבנה טובה של הפשט,רש"י תוספות ולשלב ראשונים ואחרונים בלימוד. מה לדעתכם התהליך הנכון למתחילים: האם בהתחלה לשלב בעיקר אחרונים או דווקא לשון הראשונים מתאימה יותר, האם יש מפרשים "קלים יותר"? האם להתמקד במפרשים עם הפרשנות הרחבה יותר כגון פני יהושוע ושיטה מקובצת? אשמח לתשובה ספיציפית לחלוקה שעשיתי אם ניתן:)

תשובה:

שלום וברכה

ראשית ברכותי החמות לשאיפותיך החשובות, מי יתן ותצליח להגשים כל רצונותיך לטובה ולברכה!

למעשה הלימוד העיוני האמיתי הוא ללמוד את הגמרא רש"י תוס' לאט מתוך חשבון הסוגיא כל הזמן, מה הבינו בתחילה ומה בהמשך וכו', וכל שאלה שצצה לחפש לה את התשובה, זה בעצם העיון האמיתי. ריבוי המפרשים הוא שוב סוג של בקיאות, וזה לא העיקר.

ברור שדברי הראשונים הם העיקר עליהם הכל סובב, אבל יתכן שכדאי לך להעזר דוקא בספרי אחרונים או אפילו ספרי מראי מקומות כדי לדעת את האופן בו השתמשו הלומדים במשך הדורות בספרי הראשונים, ואז לראות את הדברים האלו בפנים, ואסביר: כאשר את הלומד דף ליום ואני מניח שלא כל היום, אתה בעצם קצת מוגבל בזמן… לכן, מה שהייתי עושה זה לקחת ספר של מראי מקומות טוב, כמו ספרי המראי מקומות של הרב פלברבאום, או הספר דבר יעקב של הרב שטיינהויז, ובכל מסכת יש ספרים מסוג כזה, ומעיין שם מה הנושאים העיקריים בסוגיא ומי דיבר על הנושאים האלו, ואז פותח את הדברים בפנים כדי ללמוד אותם כמו שצריך בעיון ובהעמקה. אפשר להעזר בענין זה גם בילקוט ביאורים של ש"ס מתיבתא של עוז והדר.

אבל שוב לא ללמוד את הדברים מתוך אותם ספרים… זה מאוד שטחי ולוקה בחסר, אלא לראות שם מה נעשה ולראות את הכל בפנים זה מצויין.

בהצלחה רבה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל