לתרומות לחץ כאן

בדיקה ביום ראשון של הנקיים לאחר השקיעה

שלום הרב
אשתי עשתה הפסק
וביום הראשון לשבעת הנקיים לא עשתה בדיקה בבוקר
רק בערב רק דקה אחרי שקיעה
האם זה נחשב כשר

תשובה:

שלום רב

ההוראה הרווחת היא לפסול בדיקה שנעשתה לאחר השקיעה, אפילו רגע אחד, וראה במקורות. כך שכדאי לדחות ביום אחד ולהתחיל את הספירה מהיום הבא.

מקורות:

דעת הגר”ע יוסף זצ”ל בשעת הדחק גדול להתיר בדיקה לאחר השקיעה עד שלוש עשרה דקות מהשקיעה, וזאת משום שלדעתו ספק ספיקא יש בדבר, שמא בין השמשות הוא יום, וגם להצד שהוא מהלילה, שמא הלכה כרבינו תם שבין השמשות הוא לאחר ד’ מיל, כשעה לאחר השקיעה. אולם רוב פוסקי דורנו חלקו עליו בזה מכמה טעמים, ובראשם, שמדובר ב”ספק ספיקא משם אחד”, כלומר בסופו של דבר יש לך כאן ספק אחד, האם הזמן בו נעשתה הבדיקה הוא יום או לילה, ועוד טעמים אחרים, לכן נראה שיש להחמיר כאמור ולהתחיל את כל התהליך מחדש.

בטהרת הבית הביא הגר”ע יוסף ראיה לשיטתו מדברי הערוך השולחן בסי’ קצוסעי’ כא, אולם המעיין בדבריו שם יראה שמדובר בבדיקה לאחר תפילת ערבית הנעשית מבעוד יום בפלג המנחה ולא לאחר השקיעה. כמו כן דייק כך מלשונו של החפץ חיים בס’ מחנה ישראל, אולם ברור שדבריו שם אמורים למנהגם בחו”ל שהעיקר להלכה כדעת רבינו תם, משא”כ בארץ ישראל ולמנהג הספרדים בפרט שנקטו לעיקר כדעת הגאונים בענין זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל