לתרומות לחץ כאן

בדיקות ז' נקיים באמצעות טמפון לאשה בעל פצעים

לילה טוב.
שאלה הלכה למעשה מיידי!
האם בשעת הדחק כשהאשה לא יכולה להכניס את העד בעומק, יהיה ניתן להקל לעשות הפסק טהרה ובדיקות ז"נ על ידי טמפון עם עד בדיקה שעוטף אותו?
והאם ניתן לסמוך בשעת הדחק בז"נ על בדיקה עם עד רק בפתח המקום כמו שכלה בודקת?
תודה רבה,
ויקטור רחובות

תשובה:

שלום רב

אף שמעיקר הדין חובה לעשות בדיקת חורים וסדקים עד מקום שהשמש דש וכו', ידועה ההוראה, שאשה שקשה לה מאוד לבדוק כראוי מחשש שהיא פוצעת את עצמה או שהיא יודעת שיש לה שם מכה וכיוצא בזה אופנים של שעת הדחק גדול, יש לסמוך מעיקר הדין על שיטת הראב"ד שעיקר הבדיקה היא בקינוח וכפי שיבואר, והלכה למעשה יש להורות על אחד משני האופנים: הטוב ביותר, לבצע את ההפסק טהרה ובדיקות ראשון ושביעי אצל אחות טהרה, שהיא מיומנת ויודעת לעקוף את מקום הפצע ולהגיע ולבדוק יסודי באיזור פתח הרחם. מן הסתם בהיותכם מרבני המקום אתם יודעים על אחות שהוסמכה לכך על ידי רב ויודעת את המלאכה, במקרה שלא, ניתן לפנות למכון פועה דרך אתר האינטרנט שלהם ויש להם אחיות טהרה בפריסה ארצית בכל מקום.

אם לא ניתן לעשות כך מסיבות כאלו ואחרות, יש לסמוך שתכניס מעט את העד או טמפון ושתהה אותו זמן מה בפנים, כמה דקות, ובדיקה זו תחשב לה כהפסק טהרה ובדיקות ז' נקיים

מקורות:

על כך שבשעת הדחק ניתן לסמוך על שיטת הראב"ד ראה סדרי טהרה סי' קצו ס"ק כה, ועיי"ש ראיתו מבתולה כדבריכם וכו'. וע"ע ישועות מלכו סי' כח ושו"ת שאילת דוד סי' ב.

ההוראה לגבי השהיית המפון בפנים, היא על פי שו"ת זכרון יוסף סי' י וחזון איש סי' צב ושו"ת שאילת דוד שם.

עוד סמכו בזה עמש"כ האחרונים שעיקר הבדיקה הוא במה שהיא נותנת דעתה כל אותם ימים שכבר פסק דמה מלזוב, אלא שלא סומכים על כך ללא בדיקה.

אולם כאמור, בדיקה על ידי אחות טהרה עדיפה, כיון בדיקה בפתח הרחם עדיפה על חורים וסדקים, שהרי דם הנמצא בנרתיק אינו מטמא באופן עקרוני, ואם אני מוודא שפתח הרחם נקי די בכך לכתחילה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל