לתרומות לחץ כאן

מעשר כספים ממתנות / מעשר כספים למי שדחוק בפרנסתו

שאלה בעניין מעשר כספים:

קבלנו מההורים כסף לחתונה, והוא הוגדר כדי שנקנה בו דברים לחתונה ולהתחלת החיים- שמלת כלה, איפור, רכב וכדו'..

הכסף הספיק בדיוק להוצאות (והיינו צריכים להוציא קצת משלנו ) , האם הכסף חייב במעשר? כולו או חלקו?

רב תודות

תשובה:

שלום רב

שני טעמים יש לומר לפטור אתכם מחובת המעשר במקרה זה: ראשית, כאשר הכסף ניתן למטרה מסוימת והנותן מקפיד שלא ילך למשהו אחר, אין חובת מעשר. ואף כאן, אני בטוח שכיון שמדובר בסך רב ההורים מקפידים שלא ילך לצדקה אלא באמת לצרכים החיונים להתחלת החיים בצורה סבירה. ראה דרך אמונה מתנות עניים פרק ז הערה סז.

ב. אדם שאין לו מהכנסותיו כדי צרכיו, אינו חייב במעשר כספים. אני משוכנע שבסיטואציה הזו, אין לכם עדיין הכנסות שמאפשרות לכם לעמוד על הרגלים לבד, כיון שההוצאות הראשוניות מרובות וההכנסות דלות, ועדיין אין חובת מעשר. כאשר תגמרו עם הראשוניות הזו ותכנסו למסלול, אם יש לכם הכנסות המאפשרות לכם לחיות, תוכלו להתחיל עם חובת המעשר.

מזל טוב וכל הברכות!

מקורות:

ראה רמ”א יו”ד סי’ רנג סעי’ ג שעני פטור ממעשר, ובס’ אהבת צדקה פרק ד בשם הגרי”ש אלישיב, שאף אם לא יזדקק לבריות אלא שלא יוכל לחיות כפי הרגלו הוא פטור מלתת מעשר. מדברי הערוך השלחן סי’ רנא נראה שאם יש לאדם מזון מועט כדי כלכלתו בדוחק הוא חייב במעשר אף שהוא דחוק מאוד בפרנסתו, אולם, כאמור הורה הגרי”ש אלישיב שאין הלכה כדבריו.

בשו”ת מנחת יצחק ח”ו סי’ קא מחדש, שגם אדם שפטור מלתת מעשר כספים ראוי שיפריש סך זה מהכנסותיו ולאחר מכן יטול את המעות לעצמו, לפי שעצם ההפרשה יש בה תיקון גדול על פי קבלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל