לתרומות לחץ כאן

תפילין בזמן קריאת שמע שלפני התפילין

בס"ד

לכוד מעלת תורת הרבנים אתר דין שליט"א הגבוה,

שאלה: כתוב בכמה מקומות שכל הקורא קריאת שמע בלא תפילין כאלו מעיד עדות שקר על עצמו, כמו כתוב במשנה ברורה סימן לז -א בס"ק ו', וגם שם סימן מ"ו – ט' במ"ב ס"ק ל"ג לדוגמא. וראיתי שיש איש שהוא שליח ציבור שבשחרית כשקורא ברכת השחר קורא קריאת שמע בלי תפילין לכתחילה ולא היה לו שום בעיה כלל ושום אונס כדי לא לשימו , ואדרבה ומרצונו קורא בלי תפילין רק עם תלית ,ולא ראיתי שום אחד לאמר דבר על זה. ואז השאלה כשאומרים שאין קוראים ק"ש בלי תפילין שנחשב כאלו מעיד עדות שקר וכו' רק בזמן קריאת שמע ממש או ה"ה גם בברכת השחר?

תודה וברכה והצלחה!

תשובה:

שלום רב,

הגמרא שאומרת על הקורא קריאת שמע ללא תפילין הרי הוא כמעיד עדות שקר, לא נאמר על מי שקורא קריאת שמע לפני התפילה לא כדי לצאת ידי חובה (או מפני שהוא חושש שמא יעבור הזמן וקורא, ובכוונתו להניח תפילין מיד ולקרוא קריאת שמע עם תפילין.

מקורות:

ראה בשו"ת מנחת שלמה (ח"ב סי' ד' אות ז') שכתב כך: "חושבני שאם רק חושש שיעבור הזמן של המג"א וקורא ק"ש לפני התפילה אין חיוב להניח תפילין דלא חשיב כמעיד עדות שקר כיון שרוב העולם נוהג כהגר"א אבל אם גם יעבור הזמן של הרמב"ם והגר"א נכון שפיר להניח תפילין". אולם בשו"ת בית יצחק (שמלקיש, או"ח סי' יז) האריך בנושא זה שאנשים נהגו לקרוא קריאת שמע ללא תפילין כדי שלא לעבור הזמן ובכך יצאו ידי חובת ק"ש, ובכל זאת קראו ללא תפילין, וכתב שם כמה אפשרויות להמליץ על המנהג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל