לתרומות לחץ כאן

הנחת תפילין לילד קטן

בס"ד

שלום למעלת תורת כבוד הרבנים בית ההוראה שליט"א,

שאלה: ש"ע סי' ל"ז סעיף ג' לדעת המחבר קטן היודע לשמור תפילין בטהרה וכו' משמ שקטן ממש הוא וכן כתב בערוך השולחן , וחלק ראשון מן השאלה אב ספרדי שרוצה להתחיל לחנך בנו נגיד בן 7 ושרוצה לתת לו תפילין כדי שישים אותו בבית כנסת כשילך עמו ויסיר זה מיד אחרי קריאת שמע, לפי עקר הדין מותר אבל למעשה אם יעשה שפיר דמי או מוב שלא?

חלק השני הוא לדעת הרמ"א שכתב שם בסוף דבריו שקטן לדעתו לא כ"כ קטן כדעת המחבר ולפי לשונו בסוף " וכן נהגו" מאי משמע? האם זה כמו שבשדי חמד כללי הפוסקים סי' יד אות יג שלשון " וכן נהגו" דומה ל-"נהגו העם" שמשמע שהעם נהגו בלא הוראת בי"ד או דומה יותר למש"כ בעין יצחק בכללי הרמ"א סעיף י' לגבי " והכי נהוג" שמשמע שכן ימהגו מכאן ואילך , וגם כתה על זה שדי חמד וגם ארח המישור החיד"א ולא ברור לי מה כוונת הרמ"א בשלונו על זה. מה דעתכם?

וחלק השלישי הוא עם אב אשכנז רוצה לקנות תפילין לבנו בן 7 וישים לב שהוא ישמור אותו בטהרה ורק ישים כשהם בבית הכנסת בעת קריאת שמע ואחרי כן ישמור היטב כדי לחנכו ושהמצוה יהי חביבה עליו ביותר מקטנותו האם שפיר דמי? לא נראה בעיה מעקר הדין אלא אני שואל זה האם לפי מנהג שלא עושים יהיה בעיה בזה?

תודה ברכה והצלחה לכל מעשיכם!

תשובה:

שלום רב

ברור שכוונת הרמ"א למנהג המחייב, וכיום שאפילו מבוגרים נזהרים ולא מניחים תפילין כל היום מחשש של גוף שאינו נקי והיסח הדעת אין להקדים כלל הנחת תפילין לילד קטן מעבר לנהוג בכל קהילה לפי מנהגיה, מה גם שיש ראשונים שהפליגו להחמיר שאסור כלל להניח תפילין לפני הבר מצוה כמובא ברמ"א שם ועי' ביאור הלכה שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל