לתרומות לחץ כאן

כוונה בתפילה

שלום וברכה…קוראים לי דנה ואני מאוד משתדלת להתפלל תפילה ביום…יש לי בעיה אני הרבה פעמים חושבת בזמן התפילה מחשבות לא טובות לפעמים אפילו על ה' ואני כל הזמן מנסה להלחם בזה ולהוציא את זה מהראש אבל זה לא תמיד מצליח לי..תמיד יש איזשהו חלק מהתפילה שאני מרגישה שלא עשיתי כמו שצריך ולא התכוונתי כמו שצריך בגלל שאני מתאמצת להיפטר מהמחשבות ואני כל פעם חוזרת אחורה ומנסה להתכוון יותר טוב אבל זה רוב הפעמים לא מצליח לי ואני מרגישה שהתפילה לא שווה..השאלה שלי אם כשזה קורה וכבר סיימתי לגמרי אם לחזור והתפלל מהתחלה הכל אבל שוב אני לא יכולה להבטיח שבפעם הבאה אני אתכוון יותר טוב אני פשוט לא שולטת בזה..והאם יש פתרון לזה כשזה קורה לי במהלך התפילה..תודה רבה

תשובה:

שלום רב

ראשית אני רוצה לומר לך שני דברים: 1. השאיפות שלך הן אדירות, ואני בטוח שהקב”ה שמח בהם עד אין קץ. 2. הבעיה שאת נתקלת בה משותפת כמעט לכל עם ישראל… אחד הדברים הקשים הוא הכוונה בתפילה, והיצר הרע מיד מכניס מחשבות כאלו של חולשה כאילו התפילה אינה שווה חלילה, וזאת משום שהוא יודע היטב את חשיבותה של התפילה… ואנחנו צריכים לדעת להתנער ממנו… כל תפילה חשובה! הכוונה בתפילה מעכבת רק בפסוק ראשון של שמע וברכה ראשונה של שמונה עשרה, בכל השאר גם אדם שלא כיון קיים את מצותו. כמובן שבצורה פחות מהודרת, אבל קיים מצוה אדירה ששווה להוולד בשבילה!

יש ביאור נפלא על הכתוב “אשר לקחתי מיד האמורי בחרבי ובקשתי” שם תרגם אונקלוס “בצלותי ובעותי”, כלומר החרב היא תפילה והקשת בקשה. והביאור הוא כך”: חרב פוגעת בלי מאמץ רב, מחמת עצם חודה וכובדה – גם התפילה מועילה גם כשאינה באה בכוונה יתירה, אולם בקשה שאדם ממציא מליבו שלא על פי תקנת חז”ל דומה לקשת, שם ככל שאדם מותח יותר את הקשת כך החץ הולך רחוק יותר ופוגע חזק יותר, כלומר בבקשה הכל תלוי בכוונה, לא בתפילה. לכן עצתי לך ללכת לאט לאט, להתפלל שחרית ומנחה, אבל לעבוד על הכוונה רק בברכה מסויימת, וכשתתרגלי עוד ברכה וכו’, לאט לאט.

בשום אופן אין לחזור ולהתפלל שוב בגלל חסרון כוונה, התפילה פועלת גם בלי כוונה. למעט פסוק ראשון של שמע, שאם נאמר ללא כוונה יש לחזור עליו שוב.

ראי כאן עוד תשובות בענין זה.

בהצלחה רבה ושיתקבלו התפילות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל