לתרומות לחץ כאן

רצועות תפילין שהתקלפו / כמה זמן מניחים תפילין? חציצה בתפילין

שלום רב,אבקש לא לפרסם את השאלות בבקשה.
1)הרצועות של התפילין שלי לעיתים יורד להם הצבע קצת ויש צבע של הרצועות ללא צביעה כזה, בקיצור קצת נמחק להם הצבע השחור ומתקלף. האם זה פוסל? ואם מדובר לעיתים בנקודות קטנות למשל קילופים בקצוות לאורך הרצועה וכד'?ב.האם הדין זהה גם בבתים?
2)מה המינימום זמן שתפילין צריכים להיות עלי?נניח אני ממהר ואין לי זמן ורק הנחתי וברכתי אני יוצא ידי חובה?האם יש דברים שחובה לומר כדי לצאת ידי חובת תפילין נניח פרשת והיה כי יביאך וכו או קריאת שמע וכד?זה נפקא מינה גם אם גיליתי לפני סוף התפילה שהתפילין לא היו מונחים במקומם כראוי,האם זה שאני מסדר אותם מספר רגעים לפני סוף התפילה שיהיו במקומם כראוי אני יוצא בכך ידי חובה?
3)אם יש לי רצועה אחת על השניה נניח בכריכות על היד בכף היד וכד' האם זה פוסל את ההנחה?(באצבע עצמה אני לא חושב שאפר בלי שרצועה אחת תגע בחברתה,נכון?)
4)אם קצוות הבתים שלי קצת התעגלו זאת אומרת זה לא ממש שפיצי האם זה פוסל,כלומר אם אני מסתכל ברור שזה נראה ריבוע אבל זה לא חד מספיק אין את השפיצים בקצוות כמו בתפילין חדשות וכדומה.

תשובה:

שלום רב

1. כאשר הרצועה מתקלפת חובה לצבוע בצבע המתאים ולומר קודם לכן "לשם קדושת תפילין". אכן אם הקילוף כלל לא ניכר לעין ולא נראה ממרחק 30 ס"מ גם כשיודעים מקומו – אין חשש [ראה ביאור הלכה סי' לג שמסתפק שמא הקילופים האלו פוסלים אפילו בדיעבד. וראה עוד תשובות והנהגות ח"ב סי' כב]. זאת למרות שיש שהכשירו גם כרק רוב הרצועה שחורה [בדיעבד גדול כמובן] ראה דעת קדושים שם ס"ק ג, שו"ת מהרש"ג ח"א סי' ז, ועוד, אולם המנהג כדעה המחמירה.

2. אין קשר בין מצות תפילין למצות קריאת שמע וכדומה. מצות תפילין היא בעצם ההנחה אפילו רגע אחד, אלא שחכמים אמרו שהקורא את שמע ללא תפילין כמעיד עדות שקר בעצמו, שהוא אומר וקשרתם לאות על ידיך ואינו קושר… לכן נהגו לקרוא את שמע עם התפילין. לעצם הענין חשוב לדעת, יש דברים שיש לנו בשבילם את כל הזמן שצריך, אכילה שתייה עבודה וכו', כך שמה שחשוב לנו אנו מוצאים לו זמן! כך חייב שיהיה לגבי תפילין! עם מעט אירגון יש זמן כל בוקר ללכת לשחרית בבית הכנסת ולהניח תפילין כל התפילה, גם אם זה יהיה על חשבון השינה שלנו, כך נהגו אבותינו בכל ה3500 שניםן האחרונות… בהצלחה.

3. אין חציצה אלא בכריכה הראשונה המהווה את ההידוק של התפילין עצמם על היד בזרוע למעלה.

4. המשנה ברורה מסתפק בכמה יחשב הדבר כפגם בריבוע, ולכן יש להראות לרב שיקבע האם מדובר כבר כפגם וכדאי לשפץ [ניתן לעשות זאת בעלות מינימלית אצל בעל מקצוע]. באופן כללי ניתן לשמור על הריבוע של היד עם קרטונית או פלסטיק המיועדים לכך, וכן יש להזהר בהכנסה לקופסאות שלא יפגמו.

בהצלחה רבה בכל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל