בס"ד
שלום וברכה,
מה הדין למעשה, אם חלץ תפיליו להכנס לבכ"ס קבוע ע"מ להטיל מים
ובבכ"ס עראי לא מבעיא לי, דנהי דחיישינן לד' הרמב"ם שאוסר אפי' בבית כסא עראי, מיהו לברך מסתבר שא"א, כיון שמדינא הדבר מותר, ולו יהיה ספק אם מותר – סב"ל
ובבכ"ס קבוע נ' בפשוטו כיון שאסור להטיל מים בבית כסא קבוע (רסי' מג), חוזר ומברך (למאי דלא קי"ל כמג"א שמחלק בין קרוב לרחוק)
ואולי יש לחוש לקצת פוסקים שמתירים להטיל מ"ר בתפילין של יד, ואז צריך לברך רק על של ראש, ואולי לספרדים י"ל שיניח הכל ואח"כ יברך להניח, די"ל שהברכה תעלה גם על של ראש, אפילו אם של יד אינו צריך ברכה
ויש מקום לשמוע שכיון שהאיסור אינו בעצם אלא מגזרה שמא יפנה בהם, האי גזרה לא אלימא לשוויי לגברא דחוי מתפילין וא"צ ברכה כלל
ושלום,
תשובה:
שלום רב
למעשה מי שנכנס להשתין בבית הכסא קבוע אין חילוק בין תפילין של יד לשל ראש ועל שניהם עליו לברך שנית, כמשמעות דברי המשנה ברורה בסי' מג סעיף א.
בהצלחה
שלום הרב
האם יש לחדר השירותים של ימינו דין בית כיסא קבוע?
למעשה כן. לגבי נטילת ידים דנו בזה הפוסקים ראה אור לציון ריש חלק א, אבל להכניס תפילין ודאי אסור.
השאלה האם כשמורידים תפילין ונכנסים לשם עם כוונה לחזור ולהניח עדין צריך לברך על התפילין שוב?
אם נכנס רק להטיל מים אינו מברך, כפי שכתב בשבט הלוי ח"ט סי' ג, מחמת צירוף הסברא שהזכרת, יחד עם המחלוקת הכללית במי שנכנס לעשות צרכיו אם חוזר ומברך על התפילין, המשנה ברורה אמנם נקט שמברך, אבל זה הרי שלא כדעת המגן אברהם שחולק.
השאר תגובה