לתרומות לחץ כאן

מזוזה בחדר מדרגות צר / מזוזה בפתח שאין לו תקרה

לכבוד רבנים היושבים על מידין
שלום וברכה !!

אני שולח לכם שתי תמונות בצירוף השאלה
מה הדין לגבי חיוב מזוזה כאשר הכניסה לבית עשויה בצורה מוזרה כזאת, דהיינו :
שכשפותחים את הדלת (הנמצאת בתוך מסגרת רגילה-2 מזוזות ומשקוף) מיד נכנסים לחדר מדרגות פרטי שהוא צר (67 סנטימטר רוחב – ושתי מטר גובה המדרגות) מדרגות אלו מובילים לדירה עצמה.
נמצא שיש פתח בתחילת המדרגות למטה וכן פתח בסוף המדרגות למעלה, שהפתח הזה הוא בעצם, הכניסה לדירה. אבל הבעיא היא שאין משקוף בפתח זה,כי יש רק תקרה חלקה עם שתי מזוזות.
מה הדין ?
האם לשים מזוזה בכניסה הראשונה למטה מן המדרגות אע״פ שהחדר צר (67 סמ״ר) ? (אבל זה פרוזדור שמוביל לדירה).

או לשים מזוזה למעלה בפתח הבית עצמו, אע״פ שאין שם משקוף נראה !?

או בשני המקומות !?

או בשום אחד מהם !?

סליחה אם אבקש מכם להחיש תשובתכם בגלל דחיפות הענין.

אלף תודות !

תשובות:

שלום רב

הפתח למטה ודאי חייב במזוזה כדין בית שער שדרכו נכנסים לבית, שלדעת רבים מהפוסקים חייב בכך גם אם אינו ארבע אמות על ארבע אמות, ראה שו"ע סי' רפו ובהגה' רבי עקיבא איגר שם. אלא שבאופן זה קובעים את המזוזה ללא ברכה ראה שו"ת מהרש"ם ח"ג סי' קנד.

הפתח העליון, את התמונה לא ראיתי אולם מהתיאור שלך אני מבין שאין לו משקוף, ואין כל מסגרת למעלה, וממילא סברת לומר שהוא פטור ממזוזה אפילו שיש שם דלת, וכדברי החזון איש סי' יד, ואהלי ישורון פרק ה בשם הגר"מ פיינשטיין ועוד, אך האמת שזה לא תמיד מדוייק, שכן אם המזוזות הן תחת התקרה והיא מתחילה מהם, כגון שיש איזה דירוג בתקרה, והמזוזות מגיעות עד אליה והיא משמשת להם כמשקוף [והם אינן רק בסמוך לתקרה מבחוץ] יש שסברו שהם חייבים במזוזה, ראה מקדש מעט סי' רפז ס"ק ה שו"ת משיב דברים יו"ד סי' קסט בדעת היראים, קנין תורה ח"ו סי' צד ועוד.

אולם [וכנראה זה המקרה שלך] אם התקרה חלקה ונמשכת מחוץ לפתח עד מעבר לו ללא כל דירוג והיא לא מסתיימת במקום הפתח, הכל מודים שאין חיוב מזוזה. ראה מנחת יצחק ח"י סי' צא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל