לתרומות לחץ כאן

האם יורשים חייבים בהשבת האבידות של הנפטר?

שלום וברכה,
בעקבות התשובה על הטלפון הסלולארי שנמצא: מה קורה אם בעל פנקס האבידות הולך לעולמו? האם יורשיו יהיו חייבים להשיב את שווי האבידות לבעליהן כשיבוא אליהו? תודה רבה.

תשובה:

שלום רב,

זו שאלה מעניינת, אבל הלכה למעשה, ראיתי שהחזון איש פסק שהיורשים חייבים להמשיך לשמור על האבידה עובר בעל האבידה.

מקורות:

לכאורה היה נראה שהדבר תלוי במחלוקת הראשונים בענין יאוש שלא מדעת. נפסק בסוגיא (ב"מ כא,ב) שאם הגביה את האבידה לפני יאוש, ולאחר מכן הבעלים התיאשו, עדיין המוצא חייב להחזיר את האבידה. והסיבה לכך נאמר בגמרא משום "דבאיסורא אתי לידיה" הראשונים חולקים בביאור הסברא, דעת הרמב"ן שמיד כאשר הגביה את האבידה נעשה שומר עבור בעל האבידה, וזה נחשב כאילו זה נמצא ברשות בעל האבידה. והכלל הוא שיאוש ברשותו אל מועיל. ולשיטתו, במקרה הנ"ל שהמוצא נפטר, עדיין זה נחשב כאילו זה ברשותו ולא מועיל יאוש.

ולדעת בעל המאור, הסיבה היא משום שחל על המוצא מצוות השבת אבידה וחיוב זה אינו פוקע גם לאחר יאוש. ולשיטתו יש לומר, שחובה זו כמובן לפני היאוש הוטלה רק על המוצא עצמו. לכן בשעה שזה נפל לידי היורשים זה כבר לאחר יאוש, והם אמורים לזכות בזה.

אבל כאמור, הלכה למעשה, ראיתי שהקהילות יעקב שאל את מרן החזון איש וכך השיב: "היורשים מחוייבים לשמור עד שיבא אליהו אבידה שמורישם מצא" (אגרות ורשימות קה"י עמוד קסה, ספר זכרון שאול, הגר"ש בלזם, ח"ג עמ' קיד).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל