לתרומות לחץ כאן

תביעת פיצוי ללא הוכחת נזק כנגד המפר זכות מוסרית

שלום רב.
יש בחוק זכויות יוצרים דבר שנקרא "זכות מוסרית".
על פי החוק כאשר מצטטים יצירה של מישהו יש צורך לתת לו קרדיט על כך וכן אסור לשנות את היצירה. פיצוי ללא הוכחת נזק הוא 100,000 ש"ח.
כיון וראיתי אשר ישנם פוסקים הסוברים אשר חוק זכויות יוצרים יש לו תוקף על פי ההלכה השאלה היא האם גם לזכות מוסרית המופיעה בחוק זה יש תוקף על פי ההלכה, והאם ניתן על פי זה להוציא צו מניעה למפר הזכות. וכן האם ניתן לחייבו לשלם פיצוי?
אציין כי זכות מוסרית היא בתוספת לזכות יוצרים, לעיתים יש את שניהם ולעיתים יש רק אחת מהם, (למשל הוצאה לאור יכול להיות שיש לה זכות יוצרים אבל הזכות המוסרית תמיד תשאר של המחבר וא"א להעבירה)

תודה מראש,

תשובה:

שלום רב,

ניתן להוציא בבית דין צו מניעה נגד המפר זכות מוסרית. אבל לא סביר שיהיה ניתן לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק. על פי הלכה 'דינא דמלכותא דינא' גם בחוקים שבין אדם לחבירו, כל עוד שהוא הכרחי לתקנת בני מדינה. אבל, רק אם מדובר בחוק הכרחי, שהרי אחרת נקבל את כל חוקי המדינה (שהרי בכולם יש הגיון כלשהו). הפרת זכות מוסרית היא אכן איסור מדברי קבלה, אבל, הפיצוי לא נראה כל כך הכרחי.

מקורות:

לעניין דינא דמלכותא לטובת בני המדינה, עיין עיין רמ"א חו"מ סי' שסט סוף סעיף יא, ש"ך סי' עג ס"ק לט ושו"ת חתם סופר חו"מ סי' מד.

לעניין זכות מוסרית עיין במגן אברהם סי' קנו סק"ב שהאומר דבר שלא בשם אומרו עובר בלאו והמקור הוא לכאורה מילקוט שמעוני משלי רמז תתקס שעובר על "אל תגזל דל". ועיין בשו"ת מחנה חיים ח"ב חו"מ סי' מט שדן אם נפסל לעדות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל