שאלה בקשר לקול באישה ערווה. בעבר שאלתי בדף לשאלות הלכתיות בפיסבוק ונענתי שכל עוד לא ראיתי את הזמרת במציאות, מותר לי לשמוע אותה שרה.
השאלות הם אלה.
1. מה קורה אם ראיתי באופן חד פעמי לפני משהו כמו 30 שנים, שזו גלי עטרי.
2. או את מירי נבו שאינני זוכר בוודאות שראיתי אותה, גם זה היה חד פעמי ולפני יותר מ10 שנים.
3. ולגבי ירדנה ארזי שראיתי אותה שנה שעברה, גם באופן חד פעמי. וכמוהם ראיתי עוד זמרות באופן חד פעמי בתקופות שונות שנעות מסביב שנה שזאת ירדנה ארזי, ועד גלי עטרי שזה 30 שנים. האם יש לזה משמעות שתאסור ממני לשמוע אותם, או שכבר אין לזה משמעות?
תשובה:
שלום רב,
יש שחלקו על ההיתר הזה שאם אינו מכירה מותר לו לשמוע את קולה, ראה בשו"ת בית שערים סי' נג צידד להקל באופן שאינו מכירה כלל ולא ראה מעולם אפילו את תמונתה, וראה שו"ת שבט הלוי ח"ג סי' קפא שדחה דבריו בחריפות, ולדעתו אין סברא זו אמורה אלא לענין ראיית בגדי צבעונים של אשה, שכיון שאינו מכירה אין בכך גירוי ליצרו, אבל שמיעת קולה גורם להרהורי עבירה גם כשאינו מכירה. טוכן הורה הגרי"ש אלישיב. אולם, בשו"ת אור לציון ח"ב פ"ו סעי' יג הקל בזה לענין שמיעת קול אשה ששרה מבית אחר כשאינו מכירה.
ודעת הגר"ע יוסף זצ"ל להקל באופן שלא ראה אותה מעולם. וכך כתב בשו"ת יביע אומר חלק ט' (או"ח סי' קח אות מג): "ומה שכתבתי שם (כלומר, ביביע אומר חלק א') שאם ראה אותה בתמונה גם כן אסור, אינו מוכרח, שיש לומר דהא דאמרינן בתענית וכו' זהו רק כשראה אותה בחיים חיותה במלוא קומתה, וכ"כ הגאון רבי יוסף חיים בספרו בן יהוידע (תענית ה), שאם ראה אותה בצורה ותמונה לבד, אין לחוש". כלומר, העולה מדבריו שכל הזמרות אותן אתה מזכיר כאן, גם לדעת הגר"ע יוסף אסור לך לשמוע מאחר שכבר ראית אותן שרות.
הרבה הצלחה
זה אומר שכל מי שבוודאות לא ראיתי במציאות, מותר.
ואלה שראיתי במציאות וגם אם זה בעבר רחוק של מספר שנים, או מישהי שאינני זוכר חד משמעית אם ראיתי, אז אסור?
ומותר רק את אלה שבוודאות מוחלטת לא ראיתי אף פעם במציאות?
אכן כך לפי דעת הגר"ע יוסף. כאמור בתשובה הובאה דעתם של האוסרים בכל מקרה.
תודה
השאר תגובה