לתרומות לחץ כאן

גילוי מקצת השערות באישה נשואה

1 כמה גמישות יש לגבי אופן הכיסוי? כמה שער אפשר לגלות עם הכיסוי? משנה מקדימה או מאחור?
2 מה המשמעות שכל הנושא נלמד ממקרים קשים כמו סוטה (שזה חלק מהשפלה איומה, עם "גילוי הלב" עוד לפני נבחן אם היא קרבן לקנאה או באמת חטאה?) ותמר שנאנסת (ונראה מהפשט שאפר זה ביטוי לשברון הלב שלה).
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

1. הגמישות היא לא רבה… הכיסוי צריך להיות מלא, ברמ"א (סי' עה סעי' ב' הביא מהרשב"א ששערות שנהגו שרגילים לצאת "מחוץ לצמתן" מותר לקרוא קריאת שמע מולן, כלומר, אין בכך איסור. ובמשנה ברורה (ס"ק יד) ביאר שהכוונה היא: "מלבד הכובע שעל ראשה יש לה צמת והוא בגד המצמצם השער לא יצאו לחוץ, ואותו מעט שאי אפשר לצמצם ויוצא מהצמת על זה מקל הרשב"א". ולכן גם מתירים את השערות שצומחות ליד האוזניים. וראה עוד במקורות. יחד עם זה מביא המשנה ברורה מהזהר שראוי לכל אישה להקפיד שלא לגלות אף שיער כלל.

2. מה שלומדים מהסיפור של סוטה שעל פי הדין יש לכסות את השיער, ואין לזה כל קשר עם העובדה שקשה לך להבין את מה שעושים לאישה. איני מזלזל בקושי שלך כלל, אבל הרבה מדיני התורה אם תעייני בהם היטב, הם ממש לא מובנים. זה בדיוק מטרת האמונה, לקיים את מצוות הבורא גם כשהם אינם מובנים לנו. רק נוסיף הערה קטנה, זה לא בדיוק שהאישה לא חטאה כלל. מדובר באישה שהזהירו אותה שלא להתייחד עם איש פלוני, ובכל זאת המשיכה להתייחד איתו ויש על כך עדים, מה שלא ידוע האם היה משהו גם מעבר לייחוד או לא. אבל צריכים לדעת שגם עצם הייחוד הוא אסור ובפרט באישה שהוזהרה בכך.

מקורות:

1. ראה עוד בשדי חמד (פוסק חשוב ורבה של חברון לפני יותר ממאה שנה) שהאריך בנושא זה בכרך ד' אסיפת דינים אות ד' ערך דת יהודית (בחלק מהמהדורות עמוד 1930). והביא מרבני סלוניקי שיצאו נגד מי שרצה להתיר גילוי שיער "מחוץ לצמתן", וכך כתב שם:

"ואסרו בגילוי שער ואפילו קצת מחוץ לצמתן ואשר יעשה בזדון ולבבו פונה היום באמרו כי אין איסור בזה הרי הוא מופרש ומובדל מעדת ישראל ומין ואפיקורוס הוא לא יאבה ה' סלוח לו וכו'. והעבירו קול כרוז במחנה העברים להודיע לכל קהל עדת ישראל הסכמה הלזו ולא היה פוצה פה ומצפצף כי כל העדה כולם קדושים ואמרות טהורות אשר דבר בקדשו הרב מוהרא"ק הנ"ל הלא הם כתובים על ספר משא חייס למרן הגר"ח פלאג'י לך נא ראה להבות דב"ק וכתב שס דקצת חכמים בעיניהם שלמדו בבחרותם ושנו ופירשו מדרך החיים רצו לפקפק בהםכמתם ותלו עצמם באילן גדול הרב מוהר"ם אלשקר אמנם טח עיניהם מראות מהשכיל לבותם ותלו בוקי סריקי באיש אלקים קדוש דכל השקלא וטריא שלו היא במה שנשאל במקומות שנהגו מימי קדם דור אחר דור לגלות הנשים שער היוצא מחוץ לצמתן אס יש בזה משום שער באשה ערוה ומה דמות יערוך להתיר גילוי שער כל הראש לילך פרוטות ראש או אפילו רק גילוי קצת משערותיהן ובמקום שנהגו משנים קדמוניות איסור בדבר מהיכא תיתי להתיר והרי בתשו' מוהרמ"א הנ"ל מבואר דאפילו אשה ממקום שנהגו איסור בגילוי שער היוצא חוץ לצמתן אם תלך למקום שנהגו היתר ודעתה לחזור למקומה אסורה לגלות כחומרי מקום שיצא משם ואיך יעלם על הדעת להתיר במקום שנהגו איסור לשנות המנהג חלילה".

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל