לתרומות לחץ כאן

מחלל שבת המשמש כחזן וכן בקריאת התורה

שלום,
אני ממוצא תימני, ובילדותי למדתי קריאה התורה עם טעמים, ואני (בן 50) קורא בצורה מעולה, וכן גם מכיר את כל התפילות במנגינות המסורתיות.
כ-30 שנה לא עשיתי כלום הקשור לדת, בודאי שלא מתוך כוונה. מאז מותה של אמי לפני כ-3 שנים, אני מניח תפילין מידי בוקר ומתפלל שחרית, רוב הזמן בבית הכנסת, אלא אם לא מתאפשר לי ואז מתפלל יחיד.
אני גם משתדל ללכת לבית כנסת בשבתות, ועל פי רוב מצליח, ואף מקדש ביום שישי.
לצערי, בשל נסיבות רבות ואישיות וביניהן הצורך לשמור על שלמות משפחתי שלא הורגלה לאורח חיים דתי, איני יכול לשמור שבת כהלכתה. יחד עם זאת, כשאני מתפלל, אני עושה זאת בכוונה שלמה, לא מדבר באמצע ומשתדל להקדיש את עצמי באופן מלא בזמן הזה לתפילה.
שאלותי:
1. האם לוותר לחלוטין על תפילות השבת והנחת תפילין?
2. בבית הכנסת "מוכרים" עליות לתורה, ואני פעמים רבות קונה את ההפטרה. האם עלי להפסיק לקרוא את ההפטרה?
3. בבית הכנסת יודעים את כל האמור לעיל, ובכל זאת מזמינים אותי לעלות כחזן בימי חול. האם להפסיק עם זה?

תודה על תשובתכם

תשובה:

שלום רב,

ראשית, נענה על שאלותך:

1. בודאי עליך להתמיד בכך ואף להוסיף. אין כל ספק שהקב"ה אינו מוותר על כל מצווה שלך, הוא מחפש לראות ממך כמה שיותר.

2. כדאי הפסיק את זה. לגבי השבעה קרואים הראשונים, בודאי שיש בעיה. אבל לכאורה גם במפטיר כדאי להמנע.

3. כל עוד אתה מחלל שבת, ודאי שאין לך להעלות כחזן. אם מבקשים ממך לעלות, כנראה שהם אינם יודעים את ההלכה. מחלל שבת, ובפרט אחד כזה שגדל כדתי בילדותו, אינו יכול להוציא אחרים ידי חובה, וגם הצטרפותו למנין היא בעייתית מאד.

לעצם הנושא, אני מוכרח לשתף אותך בסיפור שסיפר לי יהודי מבוגר עולה מדרום אפריקה. בצעירותו בלכתו ברחובות קייפטאון פגש אותו יהודי מבוגר שהגיע לדרום אפריקה מליטא בשנות השלושים, ועוד זכר היטב את שנות בחרותו בישיבות בליטא. המבוגר שאל אותו האם הוא יודע לעשות טלית חדשה כדי שיהיה לו לקראת ראש השנה הבאה לטובה. הבחור אמר לו בודאי, וניגש לקשור לו את חוטי הציצית. תוך כדי הקשירה שאל אותו הבחור, האם אינך יודע לעשות זאת? ענה לו המבוגר: בודאי שאני יודע לעשות, אבל אני מחלל שבת, ומחלל שבת שעשה ציצית הציצית פסולה!!! כלומר, האיש מודע לכך היטב, ובכל זאת עדיין מחלל שבת.

ראה ידידי, איני מקל ראש כלל במה שאתה כותב שלהתחיל לשמור שבת זה מורכב במשפחה שלא הורגלה בכך, אני עצמי ברוך ה' מעולם לא התנסתי בכך, מיום עומדי על דעתי אני שומר שבת. אבל אני חושב שניתן להשתדל יותר לפחות לשמור על איסורים דאורייתא, גם עם המשפחה אינה משתתפת בכך. תעשה את זה לעצמך, ואין ספק שזה הנחת הגדול ביותר שאתה יכול להנחיל לאמא שלך עליה השלום. חשוב לדעת,הקב"ה לא מוותר על אף אחד מאיתנו, וכל יהודי נדרש לשמור את המצוות במלואן. אני מאמין שאם תנסה להנחיל את ערכי הדת בבית, ובני המשפחה יראו שזה חשוב לך ושזה עושה אותך טוב יותר נעים יותר קשוב ונינוח יותר וכו' הם יקבלו את זה ויזרמו איתך.

בהצלחה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל