לתרומות לחץ כאן

כלי טרף שעברה שנה מאז שנטרף

כלי שעבר יב חודשים מרגע שבלע האיסור ( בישול בשר ולאחר זמן קצר חלב ) אבל המשיכו להשתמש בו רגיל האם לאחר שנה יש מקום להיקל להשתמש בו?

תשובה:

שלום רב

גם לאחר שעברה שנה יש חיוב הגעלה, אלא שלכמה פרטים נוהגים בו קולא, כמו למשל להגעיל על מנת להעביר מחלבי לבשרי, שלדעת המהרש"ם אם עברה עליו שנה ללא שימוש יש להקל גם לבני אשכנז המחמירים בזה בדרך כלל.

מקורות:

עי' מג"א סי' תנא ס"ק לז, שאין לרדות במרדה שרדו עמה מצה שנה שעברה שמא נדבק בה חמץ, ואם כי האחרונים חלקו על דבריו ע"ש בט"ז שהוא מטעם שנזהרים שלא יגע בחמץ, אבל לא מטעם שעברה שנה, וכן לא מטעם שמא לא נגע בחמץ.

וכ"כ להדיא בשו"ת נו"ב (תנינא יו"ד סי' נא) שאין להקל בזה וז"ל "ובדברי הפוסקים לא מצאתי שום חילוק בזה וכן עמא דבר כשנאסר איזה כלי יהיה באיזה איסור שיהיה הן של תורה או של דבריהן לאסור הכלי בלי הגעלה לעולם והנח לישראל אם אין נביאים וכו'. ואולי כל זה חדא גזירה הוא שגזרו שיהיו כל הכלים כאילו הן ב"י לענין לכתחלה ולא רצו לחלק בין כלי לכלי", וראה שם שמדבר על אופן כזה של ספק טריפות, ועי' שו"ת יביע אומר (ח"ז יו"ד סי' י) בסוף דבריו ואישתמטית' דברי הנו"ב הנ"ל

על העברה מחלבי לבשרי, ראה שו"ת מהרש"ם ח"ב סי' רמא, ודרכי תשובה יו"ד סי' קכא סעי' כט. כמו כן הקל המהרש"ם שם, במידה והכלי יוחד זמן מסויים לשימוש פרווה להגעיל אותו לאחר מכן לשימוש חלבי.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב
    אם היה כלי בשר ובשלו בו לאחר זמן קצר חלב ואחר כך המשיכו להשתמש בו רק לבשר הרי שהחלב בטל ומבוטל כך אני חושב ומדוע.

    יש פסיקה האומרת שאם היה סיר של חמץ לחלוטין שנשטף בלבד והושם בארון יומיים שלושה לפני פסח.
    התארח אורח בבית זה ולא ידע והשתמש בסיר זה לבישול בפסח עצמו הרי שמלכתחילה אסור , אבל במצב המתואר מותר לאכול מהתבשיל . כי החמץ שנבלע בסיר בטל ולא קיים יותר.

    הדבר דןמה לחביות יין נסך או חשש שהיה נסך בחביות הרי שלאחר שנה מותר ליהודי להשתמש בחביות אלה ליין כשר . כי לאחר שנה אם היו שאריות בדפנות החבית הרי לאחר שנה בטלות.

    אז אם יין נסך בטל לאחר שנה בוודאי שגם החלב לאחר שנה כפי השאלה.

    יתר מזו דין חמץ בפסח מהתורה ואולי יותר חמור מספק חלב בסיר בשר , ואם התירו להשתמש בסיר החמץ כמתואר לעיל וללא הגעלה , התירוהו התבשיל שבושל בפסח אז בוודאי התשובה לשאלה שאין צורך להגעיל .

    כל זה שולף מהזכרון

    ואשמח לדעת היכן אני טועה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל