לתרומות לחץ כאן

האם מותר לערוך קטלוג שמצולם בו יהלום בצורת עבודה זרה

שלום כבוד הרב,

נתקלתי היום במסגרת עבודתי בבעיה לא פשוטה.

אני מכין קטלוג תכשיטי יהלומים לחברה ישראלית וחברה אוסטרית (של גויים) שיש בינהם התחלה של שיתוף פעולה עסקי. אני גם תיווכתי בין שתי החברות האלה אז יש לי אינטרס כמובן ששיתוף הפעולה הזה יצליח.

במסגרת הכנת הקטלוג עם תמונות התכשיטים שהייתי אמור לסיים היום, החברה האוסטרית ביקשה ממני להכניס לקטלוג תכשיט עם יהלום בליטוש מאד חריג- בצורת פסל בודהה. התכשיט הזה הוא לא למכירה והם עשו אותו באופן חד פעמי בשביל אחד הלקוחות שלהם באסיה. אבל הם מרגישים שהתכשיט שלהם עם היהלום הזה הוא כל כך שונה וחריג, שהם חושבים שפרסום התמונה של תכשיט יהלום הבודהה הזה יכול לשמש כאקט פירסומי לשאר התכשיטים שלהם שבקטלוג הנ"ל.

עכשיו אני כמובן בבעיה לא פשוטה, מצד אחד אני בוודאי לא מעוניין להכניס תכשיט עם יהלום בצורת בודהה (למרות שהצורה היא ערטילאית מאד, ובטח שהיא אפשר ללטש יהלום ממש בצורת אדם. זה נראה יותר כמו סוג של משולש מוזר, ורק מי שמתעמק או יודע יכול אולי לראות את הדמיון לפסלון כזה).
ומצד שני אני לא יודע האם דבר כזה היא סיבה מספיק נכונה הלכתית, להודיע להם חד משמעית שאני מסרב לקחת חלק בדבר כזה. (אני לא בטוח מה יהיו ההשלכות על כל שיתף הפעולה העסקי ביני לבינם, ובינם לבין החברה הישראלית אם אני אסרב לעשות את זה, ויש לזה גם אולי פוטנציאל ׁׁׁ(למרות שאין לי שום דרך לדעת בודאות כמובן) לפוצץ את כל העניין.

מה לדעתכם עלי לעשות בעניין הזה?

אודה לכם מאד מאד אם תוכלו לענות לי בהקדם האפשרי מפני שהייתי כאמור בכלל אמור לסיים ולשלוח להם את הקטלוג כבר היום.

תודה רבה מראש

תשובה:

שלום וברכה

האיסור של "לא תעשה לך פסל" בפסלים של דמויות אדם, אסורים רק כשעושים אותם בצורה בולטת, כן הוא דעת רוב הפוסקים, וכן מנהג העולם שאנשים מצטלמים ואינו נאסר משום עשיית פסל, וכמו כן בצילום של פסל בדמות אדם, אין איסור של לא תעשה לך פסל,

ולכן מותר לצלם או להכניס לקטלוג פסל שנעשה לצורך נוי וכדומה, כל שלא נעשה לשם עבודה זרה. גם במקרה שלך אני משוכנע שלא נעשה לעבודה זרה, אלא כאקט של כבוד או כחלק מאוסף יהלומים, למרות שהוא הזמין זאת לפי עולם המושגים שלו.

סברא מיוחדת יש כאן להקל כיון שלדבריך היהלום אינו מלוטש ממש כמו הפסל אליו הוא רומז.

מקורות

דנו הפוסקים אם גוי מצווה על עשיית צורות לשם נוי, ועיין באגרות משה יו"ד ח"ב סימן נ"ד שכתב שדבר פשוט הוא שמותר לגוי לעשות צורות לשם נוי והאיסור הוא רק לישראל ועי"ש שהוכיח כן מדברי התוס' בר"ה, וכן  מבואר בהגהות רע"א על המשניות ראש השנה פרק ב' אות י"א, אמנם יש לתמוה על האג"מ שבסימן אח"כ הביא שדעת הרמב"ם בהלכות מלכים פרק ט' הלכה ב' שאסור לגוי לעשות צורות, וא"כ צ"ע איך כתב בסימן נ"ד בפשיטות שאין שום צד לאסור, אמנם באמת דעת הרמב"ם צ"ע דמנ"ל שאסור לגוי לעשות צורות, ועיין באור שמח [על הרמב"ם שם] שתמה על הרמב"ם מה מקורו, ועיין במנ"ח מצווה ל"ט שהביא את המחלוקת בין הרמב"ם לתוס' אם גוי אסור בעשיית פסלים.

ומכיון שדעת הרבה פוסקים שמותר והפוסקים תמהו על דעת הרמב"ם שאוסר, לכן נראה שמותר להצטלם עם הפסלים שעשו לשם נוי, ואין בזה חילול השם, אבל לפרסם פסל שעשה ישראל באיסור יש בזה משום חילול השם וראוי להימנע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל