לתרומות לחץ כאן

האם מותר למול ילד הנולד לאשה ערביה מיהודי?

שלום כבוד הרב
רציתי לדעת אם אני ערביה ובהיריון מיהודי אני יהולה לעשות לבן שלי ברית עם רב?

תשובה:

שלום רב

המקרה הזה מצער עד למאוד. חשוב מאוד לכל אדם לשמור על מסורת אבותיו ולא להתערב בעם אחר, העם היהודי הקפיד בזה מאוד בכל הדורות, ונדמה לי שזה חשוב לא פחות גם לאומה הערבית, ואף לזהות של הילדים. ילד מאם ערביה ואב גוי ירגיש כל החיים תלוש, היהודים יתייחסו אליו כערבי, והערבים יתייחסו אליו כאל יהודי, בכל מקום יהיה זר וזה מאוד לא נעים…

לעצם הענין תוכלו לעשות ברית אבל לא רגילה ממש, עור הערלה מורכב מהערלה עצמה ומעור דק נוסף המכונה עור הפריעה, הבן שלכם היות ועל פי ההלכה הוא גוי לכל דבר ואינו יהודי כלל [על פי חוקי התורה היהדות נקבעת על פי האם] אסור למול לו את עור הפריעה אבל מותר להסיר את הערלה עצמה, ויש דעות כי הערבים אף מחוייבים בכך כיון שהם מבני הגר אם ישמעאל בן אברהם שצאצאיה חוייבו בכך.

מקורות:

על האיסור למול גוי, ראה בית יוסף סי' רסו בשם רבינו ירוחם, ורמ"א בסי' רסג. כמה טעמים מצינו בהלכה זו כמבואר בט"ז שם ס"ק ג בלבוש שם, ובמעיל צדקה סי' יד.

אולם, במהר"ם שיק יו"ד סי' קמד האריך להוכיח מדברי הרמב"ם מלכים פ"י ה"ח שבני קטורה התחייבו במילה לדורות עולם, אך ללא פריעה, וכתב שעל פי זה כל בני ישמעאל – הערבים מחוייבים במילה זו. וראה מקור הדברים בגמרא בסנהדרין נט ב.

כמו כן יש לצרף לכך את דעת הש"ך שם ס"ק ח שהוכיח מדברי הרמב"ם בכמה מקומות שאין איסור אלא למול גוי לצורך רפואה, אבל למולו סתם – מותר. ואף שמחמירים שלא כדבריו, לענין מילה בלא פריעה ובערבי יש להתיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל