לתרומות לחץ כאן

עשיית תשובה על איסור אשת איש

אדם שהיה חילוני בעוונות ועבר על איסור אשת איש בשתי ביאות אחת אחרי השניה.השאלה אם אישה זאת כבר נבעלה באיסור לפניו האם בכל זאת הוא עבר על איסור אשת איש? ולאחר זמן עשה תשובה ופגש את האשה הזאת והיה לו אפשרות לקבוע איתה ולחטוא חלילה שוב ורק בגלל שהוא בתשובה לא התייחס ולא דיבר איתה .האם זוהי תשובה גמורה?ובנוסף לאחר ששטח את המעשה בפני תלמיד חכם גדול קיבל עליו להתענות ערב ראש חודש בקביעות וכן עוד מספר קבלות האם בבית דין של מעלה לאחר מאה עשרים שנה הוא יענש ? והאם בכלל ישנה אפשרות לעשות תשובה על עברה כזאת ?

תשובה:

שלום רב,

א. איסור אשת איש קיים ללא קשר אם האישה כבר נאסרה על בעלה או לא. יש אמנם סברא שכתב המהר"א ששון בסוף ספרו תורת אמת לגבי איסור לבועל, שמא אינה נאסרת אלא על מי שאסרה, ולכן אינה אסורה לבועל שני. אבל הוא מיד דחה את הסברא. ויש גם ראיה מפורשת מסוגיא מסנהדרין שהיא אסורה גם לבועל שני. לכן הפוסקים כולם לא התירו אשה כזו לבועל שני. אולן שו, לגבי איסור אשת איש אין כל הבדל.

ב. לגבי התשובה. ראשית צריכים להבין ישנם שני דרכי תשובה. יש תשובה שאדם חייב לעשות ולאחר שיעשה זאת לא יענש על העבירה שעשה בעולם האמת. ולצורך כך כתב הרמב"ם בהלכות תשובה את דרכי התשובה, עזיבת החטא – חרטה, וידוי, וקבלה לעתיד. וכלשון הרמב"ם עד שיעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לחטא הזה לעולם. ובודאי שאם היתה לו הזדמנות לחטוא שוב וברוך ה' לא חטא, זה מראה שהוא רציני בכוונתו בתשובה.

ג. יש היבט נוסף בתשובה, שרואים מדברי חז"ל בכמה מקומות. ויש בזה כמה הסברים. במסכת יומא מבואר על כמה דברים שרק תשובה ויסורים מכפרים, או תשובה ומיתה מכפרת. ונשאלת השאלה הרי הוא עשה תשובה ומדוע זה לא נמחל? לכן ביארו שכאמור ע"י עשיית התשובה כדבעי נמחל לו החטא והוא לא יקבל עונש על כך בעולם האמת. אולם בעולם הזה הוא עלול לקבל עוד יסורים ח"ו, ולצורך כך אני מניח שהרב נתן לו את דרך התשובה שלו כדי שיתכפר לו לגמרי. כך ביאר בהרחבה בספר התניא, ולצורך כך כתב את איגרת התשובה. ויש שביארו שיש תשובה ויש טהרה, כלומר הסרת כתם החטא, ולצורך כך אדם מתייסר, לכן ככל שייסרת את עצמו בסיגופים האמורים יתנקה יותר. אבל חשוב לדעת כי אסור לאדם "להשתגע" יתר על המדה, דבר שעלול לשבש את אורח חייו ויצא שכרו בהפסדו.

שיהיה לך הרבה הצלחה וגמר חתימה טובה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל