לתרומות לחץ כאן

האם מותר לחזור לגרושה שנכנסה להיריון לאחר הגירושין מהפריה?

שלום רב.
גרושתי התעברה אחר הגירושין שלנו מהפריה חוץ גופית מתרומת זרע IVF בבי"ח (כנראה של גוי..מן הסתם) ואגב היא לא התייחדה עם איש מאז הגירושין וזה הריון ראשון שלה.
1. האם מותר לי להחזירה? מה ההלכה ומה הקבלה/המנהג בעניין זה בבקשה.
2. מה דין הולד. האם הוא ממזר? קראתי את המאמרים הנכבדים והמעמיקים באתרכם בעניין הממזרות אך לא הצלחתי להבין את סיכומו של העניין במקרה שכזה.

אודה מאוד על תשובתכם המהירה.
בברכת שנה טובה וגמח"ט.
הנסער והמבולבל.

תשובה:

שלום רב,

1. אתה יכול לחזור לגרושתך, ואין בכל כל איסור, או מנהג.

2. לגבי איסור מעוברת חברו. שגזרו חז"ל שאסור להנשא למעוברת או מינקת עד כד חודש. ניתן לסמוך על הפוסקים המקילים במקרה שהתעברה מגוי אם מיד כשתלד לא תתחיל להניק.

3. בנוסף לענין המתנה 92 יום. ודאי שאין צורך בהמתה כשהבעל חוזר לאישה. שכן ההמתנה היא לצורך ידע האם היא בהיריון ממנו או מקודמו. מה שלא שייך בשאלה זו. אולם מאחר שרואים באולטרא סאונד שהאישה בהיריון.אפשר שלדינא אין צורך בהמתנה, וראה במקורות. אולם אם עברו יותר מ92 יום מיום ההפריה ודאי שמותר

4. לגבי הילד אין כל חשש לממזרות.

אתה יכול להגרע…שיהיה גמר חתימה טובה.

מקורות:

1. שו"ע אבה"ע סי' י' סעי' א' שאיסור החזרה לגרושה זה רק אם נישאה לאחר בנישואין או אולי גם בקידושין. אולם אם היא זינתה אינה אסורה לחסור לבעלה. כש"כ במקרה דנן שודאי אינו זנות.

2. לגבי איסור מעוברת חברו. דעת הנודע ביהודה (אבה"ע תניינא סי' לח) שגזירה זו שייכת רק במעוברת מיהודי ולא במעוברת מגוי שאין זה מעוברת חברו. וראה פתחי תשובה (סי' יג סעי' יא) שהביא כמה פוסקים בנידון. וכן את דעת הגרע"א שחולק וסובר שאין חילוק בזה. ולדינא הסכימו כמה אחרונים להקל בצירוף דעת הר"ש בגרושה, ואם מיד כשתלד לא תתחיל להניק, ראה שו"ת עין יצחק אבה"ע ח"א סי' טו, ושו"ת תורת חסד ח"ב סי' ג'.

בנוסף, ראה בברכי יוסף שם שהסתפק האם כשהתעברה באמבטי (כלומר, לא ע"י ביאה, והגדרתו כדין היריון מהפריה חוץ גופית) האם גזרו גם על איסור מעוברת חברו. והביא ראיה יפה מהגמרא בחגיגה יד,ב, אלא שלא הכריע בדבר, כך שניתן לצרף ספק זה להקל.

3. אמנם נפסק בשו"ע (אבה"ע סי' יג סעי' ז') כי מזנות אין צורך להמתין צ' יום. אולם הסיבה היא שאנו אומרים כי היא מתהפכת, ואינה רוצה בעיבור. אולם במקרה זה, ודאי שלא שייך ולכאורה היה ראוי להמתין צ' יום מיום ההפריה. אלא שהיה מקום לדון אם תועיל בדיקת רופא שאינה בהיריון, האם במקרה כזה לא יאלצו להמתין ג' חודשים. עפ"י הדגול מרבבה שהובא שם, שכתב על זקנה שהתגיירה שאינה צריכה להמתין. וכעין זה כתב בשו"ת אגרות משה (אבה"ע ח"ב סי' ד') לגבי גיורת שקיבלה מחזור שזה יהווה ראיה שאינה בהיריון. אולם בקובץ צהר (יא תשס"ג עמוד שפו), כתב הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שגם בדיקת רופא שאינה בהיריון אינה מספיקה. אלא שלכאורה דבריו נתונים במחלוקת הנ"ל.

4. ראה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל