לתרומות לחץ כאן

כיצד חוזרים בתשובה ביום הכיפורים?

שלום כבוד הרב!
1)מה זה אומר לחזור בתשובה שלמה ,ואיך חוזרים בתשובה שלמה?2)והאם על כל עברה שעשיתי בעבר ונזכרתי בה אני צריכה לעשות עליה תשובה ?3)או שיש תשובה כוללת ,ושזה גם על דברים שאני לא זוכרת מה עשיתי?4)ויום כיפור על מה הוא מכפר?
תודה מראש.

תשובה:

שלום רב

צריך לדעת שבענין מצות התשובה ומהותו של יום הכיפורים יש שני ענינים שונים: א. יש את עצם מצות התשובה שענינה לכפר על החטא ולתקן את הפגם שנעשה על ידו, וזה נעשה על ידי כמה וכמה שלבים, חרטה ובושה על העבר, וידוי בפה על כל חטא בפרטות, וקבלה לעתיד שלא לשוב לחטא זה עוד. התשובה המושלמת היא זו שאדם מגיע למצב שהקב"ה כביכול מעיד עליו, שלפי מצבו עתה לא ישוב לחטוא בחטא זה עוד. לצורך זה תיקן החיי אדם פירוט נרחב מאוד של חטאים אפשריים לפי סדר הא' ב', כדי שכל אדם יוכל להתוודות ולהתמקד בכל חטא בפרטות. ב. מלבד זאת, כל המערכת הזו של ימים נוראים ענינה לא מתן שכר ועונש על העברות, שכן ענין זה יעשה בעולם הבא, אלא בחינת מצבו הרוחני של האדם והתאמתו לתפקידו בשנה הקרובה. לענין זה, גם אם אדם לא שב תשובה מלאה על חטאיו ולא התוודה כראוי, אם הוא מתחזק ומראה לקב"ה שהוא בכיוון של עלייה, הרי ששווה כביכול לקב"ה לתת לו כלים וסיוע לשנה הקרובה… ולזה אין צורך בכל חלקי התשובה.

יום הכיפורים מכפר באופן כללי על הכל, אלא שיש חטאים שכדי לתקן את הפגם הנעשה בהם צריך עוד להתייסר ויש שרק המוות לאחר מאה ועשרים שנה יש בו כדי להשלים כפרה זו. אולם אין זה מענינינו, עלינו לקחת מיום הכיפורים את כל מה שהוא נותן, וזה המון, ועם זה להמשיך הלאה אי"ה לחיים טובים ומאושרים בעבודת ה'. החידוש הגדול של יום הכיפורים, הוא שמלבד עצם התשובה שיש בה כפרה בכל השנה, עיצומו של יום מכפר, כלומר כאשר אדם מנצל יום זה כראוי קדושת היום עצמה מטהרת אותו ומכפרת עליו הרבה מעבר למגיע לו על ידי התשובה עצמה.

שנה טובה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל