לתרומות לחץ כאן

הסרת מזוזה בשוכר העוזב את הבית השכור

אני עובר מדירה שכורה שקבועות בה מזוזות שלי
בעבר הורו לי לא להסירם בעצמי אלא ע"י בעל הדירה או שלוחו אך בעל הדירה מתחמק וכנראה רוצה להרויח זמן עד שישיג מזוזות
בדירה שאני עובר יש אליה חש מזוזות שאפשר לקבוע אך איני יודע את רמת כשרותן
מה עלי לעשות?

תשובה:

שוכר שעומד לעזוב לדירה אחרת, אסור לו להסיר את המזוזות בעזיבתו, אך כתבו הפוסקים כמה דרכים כיצד יוכל לעשות זאת, א' ימתין שהשוכר החדש יסיר את מזוזותיו ויחזרם לו, ב' ישלח את מזוזותיו לבדיקה וישים במקומם מזוזות מגמ"ח וכשיבוא שוכר אחר יוכל בעל הגמ"ח להסיר את מזוזותיו ולקבוע את המזוזות של השוכר השני. ג' אם צובעים את הבית בין שוכר אחד לשני ומסירים את המזוזות יוכל אז השוכר הראשון ליקח את מזוזותיו.

יש שהתירו להסיר את המזוזות כאשר הדבר כרוך בהפסד רב ובעל הבית מסרב לשלם את דמיהן, ויש חולקים ומחמירים.

מקורות:

איסור הסרת מזוזות מפורש בגמרא בבא מציעא קב,א ונאמרו בראשונים ב' טעמים לכך, או משום הבזיון שאינו מקיים מצוות מזוזה (שאילתות דרב אחאי בשלח קכ"ו וריטב"א הישנים שם), או משום מזיקין שיבואו לבית ונראה הדבר ששולח לגרים שם מזיקים (תוספות שם). דין זה נפסק להלכה בשולחן ערוך יו"ד סי' רצ"א ס"ב.

לשוכר השני מותר להחליף כיון שכל האיסור הוא ליוצא מבית דירה. ושמועיל לשלוח המזוזות לבדיקה ואחר כך להחליפם כך מבואר בדעת קדושים רצא,א וחלק"י יו"ד סי' ק"ס, וכן מביאים מהגרי"ש אלישיב זצ"ל, אך בארחות רבינו חלק ג' דיני מזוזה אות מ"א כתב שהחזו"א אמר שאין לעשות כך.

ושמועיל להסיר את המזוזות בשביל הצביעה ואחר כך יניח השוכר השני את מזוזותיו, כך כתב האגרות משה או"ח ד,מד בשם הגרי"א הענקין.

על דעת המתירים להסיר את המזוזה כשבעל הבית אינו מסכים לשלם עבורה, ראה ברכי יוסף שם וכן נראה בשו"ת אגרות משה ח"ד סי' מד. אולם, בס' ערוך השולחן סי' רצג אוסר להסירה אף באופן זה, וראה שו"ת חלקת יעקב יו"ד סי' קס שבמקום שיש הפסד מרובה [כמה מזוזות ששווין רב ובאדם שאין לו ממון] יש לסמוך על המקילים. אולם, בס' תשובות והנהגות ח"א סי' תרמט כתב להחמיר, כיון שהסרת המזוזות יש בה סכנה, ו"חמירא סכנתא מאיסורא".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל