לתרומות לחץ כאן

האם מותר לשמש בשעת מלחמה כמו זו שמצויה כיום בארץ ישראל?

לכבוד הרבנים החשובים העוסקים בהכוונת הציבור לדבר ה'

האם מותר לשמש מיטתו בשעת מלחמה, והאם ימים אלה נקראים שעת מלחמה לעניין זה.

תודה רבה על האתר הנפלא.

תשובה:

שלום רב

האיסור לשמש בשעת מלחמה או בשעת רעבון הוא משום שיקשה לגדל את הבנים במצב כזה, ב"ה אנחנו לא נמצאים במצב נורא עד כדי כך. אמת שמחמת הגזירה ג"כ מן הראוי היה לתקן שלא לשמש ושלא לאכול בשר ויין, אולם כבר נאמר על זה בגמרא בסוף פרק ג בב"ב שהנח להם לישראל ואין לנו לתקן גזרות מדעתנו שאינן מעיקר הדין.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לכבוד הרבנים כמדומני שהטעם המובאבפוסקים הוא אחרת.

    הרי רש"י מסכת תענית דף יא עמוד א
    פירש אסור לשמש מטתו בשני רעבון – דצריך אדם לנהוג צער בעצמו. וכן כתב המשנה ברורה בס' תקעד דהטעם דצריך לנהוג צער בעצמו אמנם נכון שהמאירי מביא בשם הירושלמי שלא יהיה הקב"ה עוסק בחורבן עולמו והוא בונה אבל לפנינו בירושלמי לא כתוב כך אלא זה נלמד מהפסוק בחסר ובכפן גלמוד אם ראית חסרון וכפן בעולם עשה אשתך גלמודה.
    אשמח מאד לקבל מכם תשובה עם מראה מקומות. תודה רבה.

  2. למה זה נקרא מדעתינו הרי בירושלמי מוזכר א"ר אבון כתיב [איוב ל ג] בחסר ובכפן גלמוד בשעה שאת רואה חסרון בא לעולם עשה אשתך גלמודה, וכן במשנה ברורה המוזכר לעיל משמע שגם בשאר צרות כן צריך לנהוג

  3. ואף על פי כן אמרו בבא בתרא שם ס ע"ב שבזמנינו שהצרות מרובות אין לקיים הלכה זו, לפי שהיא גזירה שאין הציבור יכולים לעמוד בה ונמצא זרעו של אברהם כלה מאליו, ומוטב שיהיו שוגגים ולא מזידים וכו' עיי"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל