לתרומות לחץ כאן

חשש ריבית בהזמנת מוצר שלא קיים במלאי באתר אינטרנט

רכשתי באתר אינטרנט מוצר ואח"כ התברר לי שאחר שאני רוכש את המוצר מהאתר הם מזמינים אותו מחו"ל ומגיע אלי תוך חודש יש בזה ריבית?

תשובה:

שלום רב,

בדיעבד, אין איסור ריבית, כל עוד שלא ידוע שהמחירים עלו בחודש זה. אם אכן ידוע שהמחירים עלו, יש להוסיף את ההפרש.

לכתחילה, צריך שלחנות יהיה היתר עיסקא, או שיהיה לחנות מוצר אחד כזה במלאי (אף אם המוצר שיסופק בפועל עדיין לא קיים בחנות). ניתן גם לציין בהזמנה שאם יוכח שהמחירים בשוק עלו מיום ההזמנה ועד ההספקה, הנך מוכן להוסיף את ההפרש.

מקורות:

עיין שו"ע יו"ד סי' קעה. ישנה אפשרות נוספת שאין איסור ריבית אם החפץ מצוי בשוק ויצא השער, אבל לא ברור אם בזמנינו שייך גדר זה של יצא השער, כיון שאין מחירים קבועים. אמנם, בספר ברית יהודה עיקרי דינים פרק טז סעיף ח כותב שבזמנינו ברוב המוצרים המחירים קבועים, אבל נראה לי שבמוצרים הנמכרים באינטרנט המחירים משתנים באופן יומיומי בהתאם לתחרות וקשה לומר שיש גדר של יצא השער.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. רציתי להבין, אם הוא ביצע את ההזמנה אך שכבר אין לו שליטה ע"ז כי המשלוח צריך להגיע אלי ולא אליו האם עדין זה בעיה כ"כ. האם במקרה כזה אם עלה המחיר גם אני צריך להוסיף?

  2. אם האחריות כאשר יש בעיה במשלוח היא על המוכר, תצטרך להוסיף לו כאשר המחיר עלה. כן הוא עיקר הדין, אבל בפועל כמעט ולא שייך להוכיח שהמחירים עלו בכל השוק.

  3. אם אחריות היא על חברת המשלוח ולא על מפעיל האתר, אין איסור ריבית לא עם מפעיל האתר, כיון שכבר אין עליו שום חוב לספק את המוצר, ולא על חברת המשלוח, כיון שהמוצר כבר בידם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל