לתרומות לחץ כאן

חיסר ברכה אחת משבע ברכות האם צריך לחזור ולברך שבע ברכות שנית?

אם בטעות היתבלבל הרב המקדש ואמרו 6 ברכות במקום 7 נישמטה ברכת שמח צשמח האם מעכב ? ומה הדין אם יש ספק אם ברכו שש או שבע? ואם זה נתגלה יום למחורת צריך לערוך החופה שוב?

תשובה:

שלום רב

אין צורך לערוך חופה שוב, אין קשר בין הברכה לחופה, כמו כן הברכות אינן מעכבות זו את זו, וממילא הברכות שבירך עולות לו, אלא שאם חיסר ברכה אחת אינו רשאי לנהוג עמה בקיום יחסים עד שיברכו ברכה זו. למעשה במקרה שלך אין בעיה, שכן מן הסתם בירכו את כל שבע הברכות לאחר ברכת המזון, ונמצא שעד סיום החתונה כבר השלימו את החסר.

מקורות:

כאמור אדם ששינה מסדר הברכות יוצא בדיעבד ואין צריך לחזור ולברך על הסדר מכיון שסדר הברכות אינו לעיכובא, וכמו שאם הקדים ברכת אהבת עולם ליוצר אור יצא בדיעבד מכיון שאין סדר הברכות מעכב. וכ"כ להדיא הבאר היטב אה"ע סי' סב סק"א בשם אגרות הרמב"ם סי' כג שברכות חתנים אין להם סדר והוא משו"ת פאר הדור סי' ח אות א שכתב: ברכות של נישואין כל א' מהן על ענין בפני עצמו ומי שחיסר אחת משבע ברכות מברך אותה כשזוכרה ואין להן סדר. וכ"ה בתשובות הרמב"ם מהדורת בלאו ירושלים תשמ"ט סי' רפח, וכ"כ בס' תניא רבתי סי' צא במהדורת ירושלים תשל"ח וז"ל: ואם בירך שבע ברכות שלא כסדר או שחסר אחת מהן אין בכך כלום דברכות אין מעכבין זו את זו . פסקו של הרמב"ם הובא גם בדברי הפוסקים כנסת הגדולה סי' סב הגהות הטור אות ג, שלחן ערוך לבעל מרכבת המשנה אעה"ז סי' סב סק"ג, בירך את אברהם, לרבי אברהם פריסקו סי' עא אות ב עמ' קה, חינא וחסדא לרבי שלמה ארדיט ח"א דף קי ע"ד חכמת אדם בכלל קכט.

על כך שכל זמן שלא בירכו שבע ברכות היא אסורה לבעלה כנדה ויברך אפילו לאחר כמה ימים, ראה שייורי ברכה סי' נה, וע"ע תרומת הדשן ח"ב סי' קמ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל