שלום הרב.
החלפתי היום רצועות של תפילין של ראש,ומאיזה שהיא סיבה (שאין ברצוני לפרט) עשיתי את הקשר ד' לא לשמה.
רציתי לדעת האם עלי לפרום מחדש את כל הקשר, או שמספיק מעט להרפותו (כמו שמקטינים או מרחיבים) ואז לחזק לשמה.
תשובה:
שלום רב
נראה שחייבים לעשות הקשר כולו לשמה.
מקורות:
בשו"ת ארץ צבי ח"א סי' ז דן בנידון הפוך, לענין אנשים שמשנים את הקשר מידי פעם כדי להתאימו לראש של אדם אחר, אם על ידי כך נחשב הקשר שאינו של קיימא כיון שהוא עשוי להתפרק תדיר. וכתב, שהואיל ולא פורמים אותו לגמריע אלא רק מרפים ומשנים את גודלו אין זה נחשב ביטול לקשר הראשון. ומכאן נלמד לנידון דידן, שבאופן זה הקשר הראשון שנעשה שלא לשמה עדיין בעינו עומד, ויש לפורמו לגמרי.
אסביר יותר בפירוט. אני החזקתי את הבית עצמו, ואדם אחר קשר את הקשר. האם כוונתי החלק שלי בעסק פוסל?
באופן עקרוני ודאי שהעיקר הוא בקושר עצמו, שהוא צריך לעשות את הקשר לשמה. אולם כדאי להוסיף, שיש לנו כלל "סתמא לשמה" כלומר בדיעבד די בכך הוא יודע שהוא עושה קשר של תפילין כדי להכשיר. וודאי שהוא ידע שהקשר הוא של תפילין. ראה בשו"ת שבט הלוי (ח"ז סי' ח') שכתב: "בל בעשיית קשר דהוא רק ספק כתיבה, בודאי אין נראה להחמיר, ויתכן כל שיודע שעושה קשר של תפילין ומובן שעושה לשם תפילין כשר דיעבד".
כן, הקושר מן הסתם עשה לשמה.
אבל שאלתי היא האם החלק שלי (שלא היה לשמה) פסל את הקשירה. תודה
לא. אתה לא עשית את הקשר.
השאר תגובה